Motorvejen er åben

De første biler har nu taget turen på den nye motorvej mellem Århus og Låsby.

Lørdag blev snoren klippet til endnu et stykke dansk motorvej. Trafikminister Flemming Hansen (K) og prinsesse Nathalie stod for den ceremonielle del med saks og ministerord og ved 14-tiden kunne bilisterne så endelig tage den 17 kilometer lange strækning mellem Århus og Låsby i brug.

Motorvejsstumpen er en del af det meget omdiskuterede og indtil nu 15 år lange projekt, der med tiden skal forbinde Århus og Herning med motorvej. Sidste år åbnede den første etape mellem Herning og Bording og motorvejen fremstår altså nu som to ender, hvor midten mangler.

Tidligst i 2005 og måske først i begyndelsen af 2006 bliver der truffet en afgørelse om linjeføringen af motorvejen ved Silkeborg, der skal fuldende strækningen. Her står striden bl.a. om den naturskønne Gudenå-dal og Flemming Hansen har for nylig besluttet, at der skal gennemføres nye VVM-undersøgelser af en eller flere alternative motorvejsstrækninger.

Lørdagens motorvejsfest var koncentreret omkring Låsby, hvortil den hesteinteresserede prinsesse fra Berleburg ankom sammen med trafikministeren i et firspands hestekøretøj. Skanderborg Politi vurderer, at omkring 2000 tilskuere havde fundet vej til motorvejsåbningen.

De omkringliggende kommuners borgmestre samt viceborgmester i Århus Amt Gunhild Husum (R) talte og derudover var der jazzmusik og veteranflyopvisning samt frokost for indbudte gæster på Årslev Kro. For alle andre interesserede var der halbal i Låsby Hallen lørdag aften, hvor Jacob Haugaard styrede slagets gang.

Sammenslutningen Jyder mod Overflødige Motorveje "fejrede" åbningen på deres helt egen måde. De satte allerede torsdag blus under en 3,5 meter høj specialsvejset suppegryde, hvori de langtidskogte en gammel rød Opel Ascona. Gryden stod på en mark ved den nye motorvejs sydlige spor kun en kilometer fra, hvor den officielle åbning fandt sted.

Happeningen skal, ifølge Svend Vestergaard fra græsrodsbevægelsen, markere det absurde og uspiselige i at anlægge motorvej.

Danmarks nyeste motorvejsstykke har kostet 38,4 millioner kroner pr. kilometer eller 654 millioner i alt og Vejdirektoratet forventer, at 15.000 bilister dagligt vil benytte sig af strækningen.

Motorvejen vil ifølge Vejdirektoratet styrke fremkommeligheden og trafiksikkerheden i området. Man har fuld tillid til, at bilisterne kan finde ud af at sætte farten ned, når de på vejen fra Århus til Herning eller omvendt skal igennem det stykke landevej, hvor hastighedsgrænsen altså nogle år endnu vil være 80 kilometer i timen.

- Der er ekstra belysning og tydelig skiltning, der markerer, at nu ophører motorvejen og bilisterne vil også opdage, at nødsporet er væk og vejens kurver bliver mere snævre, siger projekteringschef i Vejdirektoratet Anders Plovgaard, der ikke forventer nogen ændring i ulykkesmønstret som følge af det manglende motorvejsstykke i midten.

Med det nye stykke østjyske motorvej får Danmark sit første såkaldte kløverbladsanlæg, der kobler Århus-Herning motorvejen til den jyske motorvej E45. Navnet kommer af det kløverbladsagtige udseende set fra luften, hvor der er rampetilslutninger mellem de to motorveje i alle retninger. /ritzau/