Molslinjen: Det er svært at konkurrere med statskassen

Molslinjen føler sig overset i aftalen mellem regeringen og Dansk Folkeparti, der skærer en fjerdedel af prisen over Storebælt for bilister

Mols-Linien frygter at miste kunder på grund af lavere priser på Storebæltsbroen. Foto: Molslinjen

Bilister skal fremover betale en fjerdedel mindre for at køre over Storebæltsbroen, og det giver broen markante konkurrencefordele over for færgerne.

Læs også Molslinjen laver busrute mellem Aarhus og København

Sådan lyder det fra Molslinjen, der driver Kattegat-ruterne Aarhus-Odden og Ebeltoft-Odden.

Vi sejler på helt kommercielle vilkår, og det er svært at konkurrere med statskassen, når broen får så markante konkurrencefordele.

Carsten Jensen, adm., direktør. Molslinjen

- Vi sejler på helt kommercielle vilkår, og det er svært at konkurrere med statskassen, når broen får så markante konkurrencefordele. Det vil vi blive nødt til at tilpasse vores forretning efter, siger administrerende direktør for Molslinjen Carsten Jensen i en pressemeddelelse.

Aftalen, der kom i stand torsdag aften mellem regeringen og Dansk Folkeparti, betyder, at fra 2018 vil prisen på at krydse Storebælt falde.

Imens skal der bygges et tredje spor på motorvejen mellem Nørre Aaby og Odense V.

Føler sig overset

Molslinjen føler sig overset i aftalen, der, når den er fuldt indfaset, vil betyde en takstnedsættelse over Storebælt på 25 procent. 

Den nye aftale giver en takstnedsættelse over Storebælt på 25 procent. Foto: Jens Nørgaard Larsen - Scanpix

- Nu forventer vi, at politikerne går i dialog med os og forklarer, hvorvidt vores forretning overhovedet har været en del af tankerne bag dette forslag. Alternativet til kommerciel færgedrift over Kattegat vil ikke være ønskeligt, siger Carsten Jensen.

Hvilke konkrete konsekvenser aftalen får for Molslinjen, ønsker selskabet ikke at udtale sig om, når der ikke foreligger en endelig aftale.

Læs også VIDEO: Få en rundtur på den nye Molslinje-færge

Men konkurrencen omkring transport fra Sjælland til Jylland vil generelt blive tilspidset, siger Carsten Jensen.

- Der vil være en regional skævvridning, så jo længere man kommer væk fra broen, desto sværere vil tilgangen være. Konkurrencesituationen vil blive kraftigt skærpet i den sammenhæng, siger han.