Mols-Linien gasser op til kæmpe investering

Det økonomisk trængte rederi opruster med nye færger og flere afgange for at realisere visionen om en "flydende Kattegatbro".

Mols-Liniens vision om en "flydende Kattegatbro" med afgange hver halve time er intakt, og derfor skal rederiets flåde udvides kraftigt i de kommende år, siger Mols-Liniens direktør Preben Wolff i et interview med dagbladet Børsen.

Rederiet råder i dag over fem færger, heraf tre hurtigfærger, men der er store huller i fartplanen. For at lappe dem, indebærer ledelsens plan om en flydende Kattegatbro investeringer i tre nye hurtigfærger frem mod 2020.

Det vil samtidig betyde mere end en fordobling af kapaciteten på færgerne til omkring fem millioner biler om året.

Inden nytår skal der træffes beslutning om køb af den første nye færge, som efter planen skal sættes i drift på ruten Århus-Odden omkring påsken 2011.

Med en pris på 450 miillioner kroner for en ny færge, kan den ambitiøse plan let løbe op i en samlet investering langt over milliarden for det økonomisk trængte færgerederi, som i disse år kæmper med underskud og faldende omsætning.

Preben Wolff håber dog, at det kan gøres billigere.

- Hvis vi er heldige og kan finde et par brugte færger, er det det, vi vil gå efter, siger han og anslår, at en brugt færge inklusive ombygninger vil kunne erhverves for omkring 120 millioner kroner.

Ifølge Preben Wolff skal pengene til de nye færger hovedsagelig skaffes gennem lån i Danmarks Skibskredit, som også har finansieret Mols-Liniens nuværende flåde.