Minister: Vi bygger ikke en bro til 118 mia.

Ny rapport fastslår prisen for at bygge en bro mellem Østjylland og Sjælland

Foto: Colourbox/TV2OJ

Trafikminister Hans Christian Schmidt (V) Foto: Steen Brogaard

1 af 2

Det vil koste 117,9 milliarder kroner at opføre en bro fra Østjylland til Sjælland via Samsø. Derfor bliver broen næppe en realitet foreløbig.

Sådan lyder udmeldingen fra transportminister Hans Chr. Schmidt (V), efter at en ny rapport om Kattegatbroen er landet på hans skrivebord.

En bro over Kattegat vil skabe en lynforbindelse mellem Danmarks to vækstcentre - København og Østjylland. Alligevel mener Hans Chr. Schmidt, at prisen på 117,9 mia. er for høj.

Borgmester: Brugerbetaling kan finansiere kattegatbro

- Det er en forbindelse, som vil knytte øst og vest meget sammen, hvis man etablerede den. Men det er også en forbindelse, der koster rigtig mange penge, siger Hans Chr. Schmidt.

Brugerbetaling er ikke nok

Rapporten er udarbejdet af Vejdirektoratet samt Trafik- og Byggestyrelsen. Ifølge rapporten vil brugerbetaling ikke være nok til at betale for både driften af broen og afdragene på de lån, der skal optages for at bygge forbindelsen.

Hvis forbindelsen skal betales tilbage i løbet af 40 år, ville det kræve, at staten gav et tilskud på i alt 51 milliarder kroner i anlægsperioden, fremgår det af rapporten.

Det er ikke realistisk i en situation, hvor Danmark lige nu også kæmper med at skulle finansiere Femern-forbindelsen, siger ministeren.

Tror på ja til Kattegatbro

- Selv om der er mange gode ting i projektet, så er det ikke noget, regeringen påtænker at gå videre med nu, siger Hans Chr. Schmidt.

Du nævner udfordringen med Femern-forbindelsen. Men er der i virkeligheden ikke mere effekt for Danmark i at binde de to vækstcentre på Sjælland og i Jylland sammen frem for at bygge en forbindelse til Tyskland?

- Det er spekulation. Indtil i dag har alle mennesker sagt, hvor betydningsfuldt Femern-forbindelsen vil være for erhvervslivet, og hvordan det vil binde hele Norden sammen. Det bliver rost som et af de vigtigste projekter i hele Europa.

- Jeg tror, vi skal tage projekterne ét ad gangen, og det er det, vi har besluttet os for, siger Hans Chr. Schmidt.

Wammen lagde sig i selen for bro

Det var blandt andre Socialdemokraternes Nicolai Wammen, der som daværende borgmester i Aarhus lagde sig i selen for en forbindelse mellem Jylland og Sjælland.

Men efter offentliggørelsen af rapporten er partiets transportordfører, Rasmus Prehn (S), enig med ministeren i, at tiden ikke er den rigtige til en Kattegatbro.

Udskyder bro-analyse

- Det lyder som et dyrt projekt, og derfor er det godt lige at spise brød til. I en tid, hvor vi har store udfordringer i forhold til Femern-forbindelsen, er det klogt at vente lidt.

- Men det er langt fra, fordi vi afskriver idéen. For Socialdemokraterne lever Kattegatforbindelsen som en stærk vision, siger Rasmus Prehn.

Han vil ikke afvise, at man om 15 til 20 år fortryder, at man ikke tog beslutningen i 2015, fordi trafiktallene mellem Sjælland og Jylland måske stiger.

Radikale vil vente med beslutning

Også De Radikale er indstillet på at vente med en beslutning, fordi der ikke vurderes at være trafik nok i 2030 til at betale broen hjem.

Men det kan der være i 2040 eller 2050, og da det vil tage mange år at bygge forbindelsen, bør partierne genoverveje idéen i forbindelse med det næste transportforlig i 2020, mener transportordfører Andreas Steenberg (R).