Millioner til at fortælle gode historier

Visit Aarhus og museer får del i millionpulje fra Kulturministeriet

Når en kinesisk turist ankommer med et krydstogtskib til Aarhus, skal han eller hun ikke kun besøge aarhusianske museer og attraktioner.

I stedet skal vedkommende blive præsenteret for en pakke af muligheder, der rækker længere ud i landet og binder museer sammen.

Den ambition skal Visit Aarhus sammen med Den Gamle By, Moesgaard Museum og kunstmuseet ARoS i Aarhus være med til at udvikle og indfri de kommende år.

Nordmændene skal lokkes til Østjylland

Visit Aarhus har i dag modtaget en halv million kroner fra Kulturministeriet til at fremme kulturturismen i Danmark under overskriften 'Det Levende Kulturliv'. Målet er markedsføring. Fælles markedsføring.

- I dag er vi gode til at markedsføre de enkelte institutioner. Nu skal vi markedsføre os nationalt og arbejde på tværs i Danmark. Man kan sige, at vi er i gang med at nedbryde geografien, siger direktør Peer H. Kristensen fra Visit Aarhus til tv2oj.dk.

Det handler ifølge Visit Aarhus-direktøren om at skabe nye fortællinger og lave sammenkoblinger mellem museer.

- Man kunne eksempelvis inddrage Den Gamle By til at fortælle om byudvikling og så koble det sammen med Hjerl Hede. På den måde giver vi gæsterne en helhedsoplevelse, siger Peer H. Kristensen.

I alt seks projekter har fået del i en pulje på 2,8 millioner kroner.