Mere end bare en skovtur
Naturvidenskab og matematik i børnehøjde
Børn skal stimuleres til at være nysgerrige og vise interesse for naturvidenskab og matematik allerede i børnehaven.
Det er formålet med et internationalt forskningsprojekt, som tre daginstitutioner i Randers Kommune er med i.
- Efter et års tid er vi kommet rigtig godt i gang. Før i tiden brugte vi som pædagoger meget af vores tid på almindelig naturformidling, når turen gik i skoven. I dag har vi et fokus på naturvidenskab og matematik. Det handler om at komme et lag dybere, samtidig med at det sker på børnenes præmisser - på en praktisk måde, siger pædagog Kristoffer Larsen fra Fussingø Naturbørnehave i en pressemeddelelse.
Børnene bruger omgivelserne
Projektet hedder SMOL og står for Science, Math and Outdoor Learning. Her skal børnene bruge de omgivelser, de er i, til at lære om naturen og matematikkens verden.
Det kan være gennem forskellige forsøg, som for eksempel at forvandle træpinde til kulkridt eller undersøge vintergækkens evne til at optage væske.
Børnene fra Fussingø Naturbørnehave er den næste måneds tid på forskerlejr, hvor de har lavet et laboratorium i skoven.
- Jeg håber, det vil betyde, at børnene enten bevist eller ubevist kan relatere de praktiske opgaver i børnehaven til et mere teoretisk plan, når de senere hen skal have matematik og naturfag i skolen, siger pædagog Kristoffer Larsen fra Fussingø Naturbørnehave i en pressemeddelelse.
Udover Danmark deltager også Sverige, Norge, Estland, Spanien, Belgien, Italien og Tyrkiet i projektet. Pædagogerne skal i midten af juni mødes i Randers for at udveksle erfaringer.