Medindehaver af PP busser fra Smukfest: Mine busser var synet

P.P busser tager det fulde ansvar for de dumpede busser, men bortforklarer det med dårlige forhold på Smukfest

02:25

VIDEO: Harris Bagtijarevic tager det fulde ansvar for de dumpede busser, men han mener, at forholdene de har kørt under har påvirket busserne.

Bøderne for defekte bremser på busser skal være højere, det mener regeringen og Dansk Folkeparti.

Udmeldingen kommer efter, at en række busser dumpede politiets kontroller i forbindelse med Smukfest i Skanderborg.

Læs også Defekte bremser bør koste klækkelige bøder

Harris Bagtijarevic, medindehaver af PP busser i Hasselager, som stod for kørslen på Smukfest, er uforstående overfor, hvad der gik galt med busserne.

Men selskabet tager ansvaret for de 8 ud af 11 busser, som dumpede politiets kontroller.

- Vi har ansvaret for vores busser. Men problemet er, når politiet kasserer vores busser, og vi efterfølgende kører dem til syn, får målt bremserne og får dem godkendt. Så er der noget galt et sted. 

8 ud af 11 busser på Smukfest dumpede politiets kontroller. 

Adskillige busser dumpede kontrollen på Smukfest, som blev foretaget af politiet, og det er Harris frustreret over.

- Der er noget helt galt i vores system. Som vognmandsforretning har vi ingen interesse i at transportere passagerer i noget, der er usikkert. Vi bruger meget energi på, at busserne er i orden.

Der er noget helt galt i vores system. Som vognmandsforretning har vi ingen interesse i at transportere passagerer i noget, der er usikkert. Vi bruger meget energi på, at busserne er i orden.

Harris Bagtijarevic, medindehaver af PP busser 

Han mener ikke, at nogen af de dumpede busserne har været til fare for sikkerheden, selvom at en af busserne dumpede på grund af defekte bremser.  

- En bremsefejl, hvor en bus bremser lige over 30 pct., kan stadig bremse. Selvfølgelig skal man holde sig inden for lovens rammer. Et sted som Smukfest, kommer busserne aldrig over 30-40 km/t. Selvfølgelig kan de bremse. Det har ikke noget med sikkerhed at gøre.

Harris og PP busser tager det fulde ansvar for de defekte busser, men forstår ikke helt, hvordan det er gået galt. 

Højere bøder bekymrer ikke 

Regeringen og Danske Folkepartis udmelding om, at bøden for defekte bremser skal være højere, bekymrer ikke Harris Bagtijarevic.

- Vi har ikke noget imod forslaget. Jeg er sikker på, at busserne kan bremse i deres normale omgivelser. 

Vi har ikke noget imod forslaget. Jeg er sikker på, at busserne kan bremse i deres normale omgivelser. 

Harris Bagtijarevic, medindehaver af PP busser

Han mener, at støvet og forholdet på Smukfest gør, at busserne går ud af ’justering’, men hvis PP busser skal køre til Smukfest næste år, vil de øge indsatsen. 

- Næste år tager vi dem ud af drift hver dag og får varmet bremserne igennem. Det tror jeg vil hjælpe.

Læs også Frem med bålfadet: Afbrændingsforbud ophæves i hele Østjylland

Argumenterne om dårlige forhold for busserne på Smukfest kan direktør Per Brink fra Dansk Bus Renovering ikke genkende.

- Hverken støv, langsom kørsel eller det at bremse hyppigt gennem længere tid burde kunne påvirke politiets målinger. Busserne skal kunne bremse uanset, om de er kolde eller varme, fortæller Per Brink.

04:02

VIDEO: Defekte bremser på busser skal give langt højere bøder. Det mener regeringen og Dansk Folkeparti, som dermed lægger op til, at busselskaber skal kunne straffes hårdere, hvis sikkerheden ikke er i orden.

Luk video