Lufthavn trues af tog
Stor tog-aftale kan kapre fly-kunder
Fredagens politiske aftale om at sikre kort rejsetid på hovedstrækningen Aalborg-Aarhus-København er en alvorlig trussel mod Aarhus Lufthavn.
Det forudser Ole Kirchert Christensen, direktør i Travelbroker, der rådgiver luftfartsindustrien.
- To timer direkte mellem Aarhus centrum og Københavns centrum er meget svært at konkurrere med for Aarhus Lufthavn i og med, at den ligger på den forkerte side af Aarhus ude på Djursland. Jeg tror ikke, den decideret vil lukke, men den kan risikere at få så få frekvenser, at det kun er dem, der har råd til at betale for at flyve, der vil være tilbage på den rute på sigt, siger han.
Smilende ministre
Det var ellers fire smilende ministre, der fredag kunne præsentere Togfonden DK, en oliefond på 27,5 milliarder kroner fra øgede skatteindtægter fra nordsøolien, som skal bruges på investeringer i den kollektive trafik.
- Rigtig mange byer vil få gavn af muligheden for moderne el-tog og et sammenhængende banenet med hurtigere tog. Timemodellen åbner også perspektiver for bedre betjening på de kortere rejser - for eksempel mellem Vejle og Aarhus, lød det fra transportminister Henrik Dam Kristensen (S).
Kun to lufthavne tilbage
Foruden en elektrificering af jernbanen rummer aftalen bl.a. også en ny jernbanebro over Vejle Fjord og nye jernbanestrækninger i Østjylland.
De kommende investeringer i togdrift frem mod 2025 vil betyde forandringer for flytrafikken, lyder det fra Ole Kirchert Christensen:
- Jeg tror, vi vil se nogle trafikmønstre, der ændrer sig, så vi kan komme i en situation, hvor der kun er to lufthavne tilbage i det jyske med betydelig indenrigstrafik, og det kunne være Billund og Aalborg.