"Løvfaldstroljen" i aktion

Banedanmark skærper kampen mod visne blade

Løvfaldstroljen er klar til at spule de østjyske togskinner rene. Foto: Peter Elmholt/BaneDanmark

Ovenstående mærkværdige køretøj vil i den kommende tid kunne ses på de østjyske jernbanestrækninger. Det er en "løvfaldstrolje", som Banedanmark sætter ind i kampen mod visne blade på skinnerne

Bladene bliver til en fedtet substans, som gør det vanskeligere for togene at komme op og ned i fart. For at undgå, at det skaber forsinkelser, spules skinnerne rene med særlige sprøjtedyser, som er monteret på løvfaldstroljerne.

- Vi arbejder hele tiden på at skabe de bedst mulige løsninger, så passagererne mærker mindst muligt til løvfaldet. I år har vi investeret i en ny spuleenhed, så alle fire troljer nu kan spule skinnerne med et højere tryk, ligesom vi har sat ekstra dyser på troljerne, siger Peter Lassen Skrubbeltrang, sektionschef i Banedanmark i en pressemeddelelse.

Halverede antallet af tog

Sidste efterår lykkedes det at halvere antallet af tog, der blev forsinket på grund af nedfaldne blade. Det skyldtes både en målrettet indsats fra Banedanmark og operatørernes side samt vejret, der også spiller en vigtig rolle. Hård blæst og frost gør, at bladene falder hurtigt af træerne, imens et stille og lunt efterår forlænger løvfaldssæsonen.

- I 2010 faldt stort set alle bladene af træerne inden for den første uge i november, og det gør indsatsen nemmere. Samtidig kan vi se, at det giver resultater, når vi hele tiden finder nye og bedre måder at bekæmpe løvfaldet på, siger Helle Bøhl-Møller, sektionschef i Banedanmark.

I Østjylland sættes løvfaldstroljen ind på følgende strækninger: Aarhus-Grenaa, Skanderborg-Aarhus, Vejle-Skanderborg, Skanderborg-Silkeborg, Aarhus-Langå-Randers-Hobro.

De gule løvfaldstroljer kører både dag og nat.