Lettet letbane-direktør: Det er fantastisk

De seneste måneder har ikke været sjove for letbane-direktør Claus Rehfeld Moshøj, som nu glæder sig over, at Aarhus letbane torsdag er begyndt at køre med passagerer

03:56

Torsdag blev dagen, hvor Aarhus Letbane efter flere forsinkelser endelig kom ud at køre med passagerer. En længe ventet begivenhed for mange i Aarhus - og nok ikke mindst for Claus Rehfeld Moshøj, der har siddet i spidsen for hele projektet gennem de seneste fem år.

- Jeg er helt oppe at køre, det er fuldstændig fantastisk. Det her har vi knoklet med i fem år. Vi startede i en kælder i Viby tre mennesker, og nu står vi her med et færdigt anlæg, der er godkendt, og vi er ude at køre med passagerer. Det er fantastisk, siger letbane-direktør Claus Rehfeld Moshøj.

Læs også Her er hvad du gerne vil vide om Letbanen

En lang proces

Sent onsdag aften godkendte Trafikstyrelsen sikkerheden hos letbanen, og torsdag formiddag kunne de første passagerer så snuppe en tur med letbanen på 1. etape, der løber fra Aarhus H til Aarhus Universitetshospital.

Det var derfor en lettet letbane-direktør, der efter måneders modvind og fem års arbejde endelig kunne se Danmarks første letbanetog blive fyldt med mennesker.

01:16

VIDEO: Her bliver Aarhus Letbane åbnet

Luk video

- Det har været en meget lang proces. Det at bygge sådan en letbane er jo ikke bare at bygge et tog og nogle skinner. Det er hele det samfund, der er rundt om, kan man nærmest sige. Da vi startede, var der ingen regler, der var ikke nogen beskrivelser, og der var ingen tradition i Danmark med letbaner. Vi skulle have alt bygget op fra grunden, siger Claus Rehfeld Moshøj og fortæller, at de også skulle lave uddannelser af de personer, der skal styre det hele og dem, der skal køre med togene.

Læs også Se Letbane-åbningen: Kom med på den første tur med passagerer

- Alt det her skal igennem en lang proces og skal godkendes, inden det er på plads. Så det er et rigtig, rigtig mange ting, der skal passe sammen. At det nu er lykkes, er jeg lettet over, siger direktøren, der fra årsskiftet forlader Aarhus Letbane for at blive sætte sig i direktørstolen hos rejsekortet A/S. Ny mand i spidsen for Aarhus Letbane bliver Michael Borre, der kommer fra en direktør-stilling i Banedanmark.

Ikke de sjoveste måneder

De seneste måneder har budt på en form for tovtrækkeri mellem Aarhus Letbane og Trafikstyrelsen i forhold til at få de sidste sikkerhedsgodkendelser på plads. Og den 22. september kulminerede det, da Aarhus Letbane måtte aflyse den store åbningsfest dagen efter, da styrelsen ikke godkendte sikkerheden.

01:18

VIDEO: Se letbanen sno sig gennem gaderne i Aarhus fra oven.

Luk video

- Vi har vidst siden begyndelsen, at sikkerhedsgodkendelsen var den største enkeltstående udfordring, vi ville have, fordi der er så meget, og fordi der er så mange ting, der skal køres igennem på en gang. Så det var vi godt klar over, men nu er vi der, og nu kører vi, siger Claus Rehfeld Moshøj, der har mærket modgangen og den store opmærksomhed om forsinkelsen.

- Jeg har prøvet sjovere tider end lige de seneste tre måneder, det skal guderne vide. Jeg har lært, at hvis man holder sine sengetider, så sover man godt om natten, så det gør jeg, og jeg har sovet glimrende, siger han.

Men hvordan har det været at være letbanedirektør gennem det her?

- Det har ikke været særlig sjovt sådan på det personlige plan og for min familie har det ikke været morsomt. Jeg synes, at tiden op til var skæggere, men på den anden side, så har jeg vidst, da jeg gik ind i det her, at det var en udfordret post. Det var første gang, at det skulle gøres, og der var nogle kæmpe udfordringer. Og når man siger ja til det, forbereder man sig også på, at der kan komme nogle tæsk undervejs, og det er der så også kommet. Men jeg synes, at resultatet, som står derude, det taler for sig selv, siger Claus Rehfeld Moshøj, der torsdag af flere omgange selv har været ude at køre med letbanen i Aarhus.

- Der er en fantastisk stemning, og det er super fedt.

01:33

VIDEO: Det er ikke kun direktøren, der glæder sig over åbningen af letbanen. Her kan du komme med på en af letbanens første ture og høre, hvad passagererne synes om det. 

Luk video

Det er endnu uvist, hvornår næste etape af letbanen, der går fra Aarhus til Odder, åbner. Seneste udmelding lyder på primo 2018.

Fakta om letbanen
  • Budgettet til Aarhus Letbane blev i 2009 opgjort til 3,5 milliarder kroner, men det bliver mindst 1,2 milliarder kroner dyrere. Aarhus Kommune, staten og Region Midtjylland betaler for Letbanen, men uforudsete udgifter skal Aarhus Kommune og Region Midtjylland betale.
  • Der er plads til mellem 216 og 256 passagerer i Letbanen. Vognene består af to togtyper, der kan køre 80-100 km i timen. Bremselængden er 50 meter ved 100 km/t.
  • Togene kommer til at køre omkring 50 km/t igennem Aarhus og vil ikke være påvirket af myldretid og tæt trafik, da Letbanen kører i sit eget spor.
  • Et normalt tog ville ikke kunne køre op af en stejl bakke, som den der er på Randersvej i Aarhus, men det har Letbanen ingen problemer ved.
  • Den kører fra omkring kl. 5 om morgen og frem til midnat.
  • I myldretiden vil Letbanen afgå hvert 7½ minut mellem Aarhus H og Skejby, imens der forventes at være 10 minutters drift i de øvrige tidsrum. Uden for Aarhus vil frekvensen være lavere. Til og fra Grenaa samt til og fra Odder vil der være halvtimesdrift. Fra Lystrup forventes 15 minutters drift i dagtimerne fordelt med to afgange over Skejby og to afgange over Risskov
  • Jørgen Leth læser stoppestederne op i højtalerne ved særlige lejligheder.
  • Det koster det samme at tage letbanen som bussen, og man må gerne tage sin cykel med - dog ikke fra kl. 7.00 - 9.00 og kl. 15.00 - 17.00 på hverdage.
  • Letbanen har kørt 100.000 kilometer uden passagerer – det svarer til mere end to gange rundt om jorden.