Letbane-succes kræver hyppige afgange
Hyppige afgange er nødvendige, hvis pendlere skal skifte bilen ud med toget. Det viser erfaringerne fra den tyske by Kassel.
Der er god grund til at skele til den tyske by Kassel, inden der for alvor bliver sat skub i planerne om en letbane i Østjylland.
I Kassel kunne indbyggerne for halvandet år siden for første gang sætte sig til rette i den nye letbane. Nye stoppesteder, nye skinner og 28 sæt nye vogne kostede kommune, region og stat det, der svarer til godt 1,3 milliarder kroner.
For den investering havde politikerne håbet at kunne samle mange af de 70.000 pendlere op, der dagligt kører ind til Kassel. Men det er langtfra sket. Faktisk er der kun cirka 9.000 passagerer dagligt.
- De kører alt for sjældent. Der er for få penge til driften. Det er et fint system, men der er for få afgange. Man skal vente længe, før man kan køre. Så er der nok mange, der siger, at det ikke er godt nok og derfor hellere vil tage bilen, siger redaktør på dagbladet Hessische/Niedersächsische Allgemeine Jörg Steinbach til TV 2 | ØSTJYLLAND.
Flere afgange
Selskabet bag letbanen erkender, at der skal kapres flere passager, hvis letbanen skal være en succes. Derfor sætter det nu alle sejl til i forsøget på at få flere pendlere over på skinnerne.
- Vi regner med, at tallet vil stige betydeligt, for vi har tænkt os at forbedre udbuddet. I stedet for kun at have afgange hver time, vil vi nu indføre afgange hver halve time. Vi vil desuden udvide afgangene i kerneområdet til hvert kvarter, siger driftsleder i Nordhessischen VerkehrsVerbund Peter Rosskothen til TV 2 | ØSTJYLLAND.
I Østjylland er det indledende arbejde med det første stykke af den kommende letbane allerede gået i gang i det nordlige Århus. Så sent som i sidste måned fik letbanen en økonomisk håndsrækning på næsten en halv milliard kroner i en trafikinvesteringsplan, som et flertal i Folketinget står bag.
Efter erfaringerne fra det første halvandet år med letbane i Kassel har byens socialdemokratiske overborgmester, Bertram Hilgen et godt råd til politikerne i Danmark.
- Jeg kan kun råde til, at man ikke kun tænker på opbygningen, men også enes om finansieringen af driften på langt sigt. Altså hvem der på langt sigt skal bære driftsunderskuddet, så man har sikkerhed i langt tid frem. Det er min anbefaling, siger han til TV 2 | ØSTJYLLAND.
Det er planen, at det første stykke letbane i Østjylland skal stå klar om seks år.
Se mere om erfaringerne fra Kassel i mandagens udsendelse på TV 2 | ØSTJYLLAND klokken 19.30.