Letbane mangler p-pladser
Der er kun plads til 160 biler
I dag blev byggeriet af letbanen, der er det største trafikanlæg i nyere tid i Østjylland, for alvor skudt i gang.
Det er planen, at letbanen skal friste bilister til at benytte toget til at pendle mellem hjem og arbejde, og dermed aflaste det trafikkaos, der i lang tid har plaget Aarhus.
Derfor forventes det, at mange af de tusindvis af bilister, der hver dag kører ind til Aarhus, vil parkere bilen ved et såkaldt "Park and Ride"-anlæg ved indfaldsvejene.
Men "Park and Ride"-anlægget ved Lisbjerg er indtil videre kun planlagt til at være et trinbræt og en p -plads til 160 biler, og det er ikke tilstrækkeligt, lyder det i dag fra letbane-direktøren.
- Det lyder, som om det er i underkanten. Jeg synes jo, man skal sørge for, at letbanen får de bedst mulige vilkår, og det gør man jo ved, at man tænker bilisterne ind i det. Bilisterne er en vigtig faktor for at få letbanen til at blive en stor succes, siger direktør Claus Rosfeld Moshøj til TV 2 | ØSTJYLLAND.
Opbakning fra Tyskland
I den tyske by Kassel, har man haft en letbane i flere år. Erfaringerne derfra viser, at ordentlige "Park and Ride"-anlæg er en forudsætning for at få bilisterne til at efterlade bilen uden for centrum.
- Jo mere "Park and Ride" vi laver, jo mere aflaster vi det indre af byerne med hensyn til personbiler, da køretøjerne ved holdepladserne ikke kører ind i midtbyen. Og det er meget vigtigt for stedet, siger driftslederen, for Nordhessischen VerkerhrsVerbund i Kassel, Peter Rosskothen, til TV 2 | ØSTJYLLAND.
Erkender problemet
I dag erkendte politikerne, at en investering til "Park and Ride" på blot 16 millioner kroner måske ikke er tilstrækkelig.
- Det var den mulighed, der var her og nu, og når det viser sig, at den er overbefolket hver eneste dag, så tror jeg, at løsningerne kommer hurtigt, siger formanden for Region Midtjylland, Bent Hansen.
Første etape af letbanen kommer til at løbe fra Odder i syd, ind over Aarhus centrum, ud af byen mod Lisbjerg og til Grenaa. Der skal anlægges 12 kilometer spor, og banen forventes at være i drift i 2017. På længere sigt skal Skanderborg, Silkeborg, Hinnerup - Hadsten og Randers også kobles på letbanenettet.