Langsommere trafik vækker glæde i Mårslet

Bilerne kører langsommere gennem Mårslet til stor tilfredshed for borgerne

01:52

Bilerne kører langsommere gennem forstaden Mårslet, og det vækker glæde hos borgerne i byen.

I maj kunne TV2 ØSTJYLLAND fortælle, at hastighedgrænsen i Mårslet som et forsøg blev sat ned fra 50 til 40 km/t.

Nu har Aarhus Kommune undersøgt, om forsøget har virket - og det lader det til, at det har. 

Læs også Alternativet vil have rådmandspost efter positiv måling

- Resultatet er, at den gennemsnitlige hastighed er steget med hele ni kilometer i timen. Det er meget sjældent, at man ser så stort et fald, siger Kristian Würtz (S), der er rådmand for Teknik og Miljø i Aarhus Kommune.

Den nyhed har vakt glæde blandt borgerne i Mårslet.

Fakta

Udvalgte resultater fra hastighedsmålingerne i Mårslet, som blev gennemført før indførslen af hastighedszonen og igen i oktober 2017 (før -> efter):
  • Jelshøjvej: 61,2 km/t -> 54,8 km/t
  • Agervej: 37,1 km/t à -> 28,2 km/t
  • Langballevænget: 49,8 km/t -> 43,7 km/t 

- Jeg synes, det er rigtig dejligt. Og jeg synes, det er rigtig godt at se, at hastighedsnedsættelsen gør, at bilisterne er mere opmærksomme på cyklister og børn, siger Annemette Sørensen fra Mårslet

- Vi snakker om det derhjemme, og vi har også snakket om, at det er blevet bedre, siger Anne Wessel Liebum fra Mårslet.

Plads til forbedring

Men der er stadig plads til forbedring, mener de borgere, som vi talte med i dag.

- På vej ud af byen begynder de at sætte hastigheden op. Og der kan den godt komme op over 50 (kilometer i timen, red.) og der synes jeg, at man skal tænke sig om, som bilist, siger Annemette Sørensen.

Jeg synes, det er rigtig godt at se, at hastighedsnedsættelsen gør, at bilisterne er mere opmærksomme på cyklister og børn.

Annemette Sørensen fra Mårslet

- Nu bor vi her på vejen, og jeg synes, særligt sidst på dagen, at det går stærkt. Man kan høre det inde i vores stue, hvordan der er fart på, siger Anne Wessel Liebum.

Og hvis farten skal endnu længere ned, så tror borgerne ikke, at en yderligere nedsættelse af hastighedsgrænsen er det, der skal til. 

Der er stor forskel på bremselængden, når man sætter hastigheden ned. Foto: Rådet for Sikker Trafik

- Hvis det bliver lavere, så vil trafikken slet ikke flyde gennem byen, siger Annemette Sørensen.

- Jeg tror mest på de der bump, hvis der kommer flere af dem – eller nogle heller, siger Anne Wessel Liebum.

Men uanset hvordan man vender og drejer det, så er farten kommet ned i Mårslet. Så derfor skal flere områder i Aarhus kommune have samme lave fartgrænse.

- Det er Brabrand og det er Christiansbjerg. Det er steder, hvor vi i lang tid har haft dialog med de lokalområderne, og et ønske om at få lavere hastighed, og hvor der også flere steder er nogle veje, hvor der bliver kørt alt, alt for stærkt, siger Kristian Würtz (S). 

I videoen herover kan du se et tv-indslag om effekten af nedsættelse af hastigheden i Mårslet.