Langå-bro: Martin går fra 1 til 18 kilometer hen til lageret
Martin Kempel bliver nødt til at se sig om efter et nyt lager, hvis han skal være uden Langå-bro i op til otte måneder
Martin Kempel driver sammen med sin bror flere firmaer i Langå. Et af dem er et materieludlejningsfirma, hvor hovedkontoret ligger på vestsiden af Langå-broen, mens lageret ligger på østsiden – cirka en kilometer fra hinanden i fugleflugt.
Men i Langå vil BaneDanmark rive byens bro ned for at bygge en ny. Det er i sig selv måske fornuftigt nok, men beboerne i Langå vil have bygget en ny bro først, så der ikke er op til otte måneder, hvor der ikke er nogen broovergang.
Læs også
Nu kommer der nemlig pludselig en 18 kilometer lang omvej hen til noget, der før lå et minuts kørsel væk.
Og det har store konsekvenser for Martin Kempel og hans firma, da han har afdelinger på begge sider af broen.
- Det bliver helt åndssvagt at skulle hele vejen udenom. Vi kører den tur mange gange om dagen, så det kan slet ikke lade sig gøre rent praktisk, siger Martin Kempel til TV2 ØSTJYLLAND.
Selv om ordningen kun ventes at stå på i op imod otte måneder, er det ikke holdbart for Martin Kempel.
- Hvis man skal køre 18 kilometer gange to hver gang, man skal bruge noget fra lageret, er det ikke nemt at få tingene til at hænge sammen. Så hvis det bliver aktuelt, bliver jeg nødt til at flytte.
Han mener ikke, at BaneDanmark har lyttet tilstrækkeligt til borgernes klagesang.
- Det er mærkeligt, at de bare siger, at der ikke er noget at gøre. Selvfølgelig skal det laves, og 14 dage havde man overlevet, men otte måneder er lang tid, hvor man skal dele sin virksomhed i to, siger Martin Kempel.