Læs avis og køb et par løbesko

Lokalaviser samarbejder med butikker om nethandel

En kamp om læsere, og en kamp om kunder i butikken skal nu gå hånd i hånd.

Berlingske Lokale Medier og en række butikker inden for detailhandlen har valgt at slå sig sammen i en fælles kundekamp for at forsøge at hjælpe hinanden.

Det skriver MediaWatch tirsdag.

Konceptet er, at lokalaviserne kan købe sig til en netbutik hos Berlingske Media, hvor en del af produkterne vil blive promoveret i form af reklamer på avisernes hjemmesider.

I første omgang er siden shopiaarhus.dk blevet lanceret, hvor Århus Stiftstidende samarbejder med den lokale detailhandel. På den måde kan både butikkerne og aviserne tjene penge på henholdvis provision og salg.

Denne nye form for samarbejde med annoncører er en helt naturlig udvikling, fortæller Gorm Wesing Flyvholm, som er koncerndirektør og chef for e-commerce i Berlingske Media, til MediaWatch:

- Hvis den fysiske detailhandel dør, så kan den aviskrig, vi har i Aarhus lige nu være ligegyldig, for så er der ikke noget at slås om. De kunder, vi har, skal klare sig godt, og hvis en del af deres forretning går på nettet, og de skal bruge det som en markedsføringsplatform, hvorfor skulle vi så ikke hjælpe dem med det? Det er den indre logik.

Idéen er, at konceptet 'shop i' senere skal udbredes til en række andre byer i Midtjylland.