Lærere bruger tiden på opdragelse
Folkeskolelærerne i Silkeborg Kommune bruger undervisningstiden på meget andet end undervisning. Det viser ny undersøgelse.
Silkeborg Lærerforening har spurgt 269 klasselærere om, hvordan de bruger deres tid. 75 procent svarer, at de bruger al for meget tid på opdragelse og uvorne elever, noget der tiden fra at lære børnene at læse og regne.
- Der er ingen tvivl om, at børn er blevet mere individualistiske i dag, og det er både godt og skidt. Men i skolen er det vigtigt, at børnene kan fungere i en social sammenhæng, hvor der bliver taget hensyn til helheden, siger Johnny Specht, der er formand for Silkeborg Lærerforening til Midtjyllands Avis.
Næsten halvdelen af lærerne i undersøgelsen mener, at de af og til må bruge så meget tid på dårlig opførsel blandt eleverne og elever med specielle behov, at de ikke kan gennemføre undervisningen, så eleverne får det udbytte, som de skal have.
Silkeborg Lærerforening har derfor vedtaget en resolution med adresse til politikerne. Håbet er, at politikerne vil forbedre lærernes forhold.