Lærer matematik løbende

Motion og bevægelse i undervisningen

03:03

1 af 2

Folkeskoleeleverne skal lære, mens de motionerer.

Efter sommerferien træder den nye folkeskolereform for alvor i kraft. Det betyder blandt andet længere skoledage og mere motion.

Ifølge skolereformen skal alle børn i folkeskolen efter sommerferien bevæge sig og motionere 45 minutter hver eneste dag.

På Tirsdalens Skole i Kristrup ved Randers har man taget hul på det, og her lærer eleverne for eksempel matematik, mens de bevæger sig.

- Hos dem her i 5.B kan jeg mærke, at når de er ude og løbe under de her opgaver, så er de mere på, de er mere friske, og de får noget energi, når de kommer ind, siger Peter Hoff, der er matematiklærer på Tirsdalens Skole.

Og det ser ud til, at bevægelse og motion integreret i undervisningen virker.

- Det er rigtig dejligt, fordi man kan få frisk luft, når man løber, og så tænker man klart, siger Naya Løkke Hove Nielsen fra 5.B.

Og det er hun ikke den eneste fra klassen, der synes.

- Det er sjovt nok at være aktiv, og det er måske noget af det, som gør det bedre, når det bliver længere dage, og så kan man bedre holde det ud, siger Erik Kjær Damgaard fra 5.B

Ligesom i resten af Randers Kommune skal Tirsdalens Skole sende nogle lærer på kurser, så de bliver uddannet til at være såkaldte bevægelsesinspiratorer.

- Så er det håbet, når de kommer hjem, at vi kan vidensdele her i huset, og at vi kan inspirere hinanden til at inddrage bevægelse så meget som muligt i undervisningen, siger Louise Timm, der er viceskoleleder på Tirsdalens Skole.

I indslaget over artiklen kan du se mere om, hvordan de på Tirsdalens Skole integrerer bevægelse og motion i den daglige undervisning.