Kunder langvejs fra
Århus skal være en landsdækkende magnet for julehandlen. Derfor markedsføres byen lige nu massivt over hele landet i reklamer på tv og i aviser.
- Vi skal have fat i alle, og op til den store julehandel har vi set det ekstra vigtigt at komme ud over byens grænser for at trække så mange mennesker til byen som overhovedet muligt. Vi ved nemlig, at det er ekstra attraktivt at handle ind i weekenderne, og det viser sig, at folk gerne vil køre langt, hvis der er noget at køre efter, siger Claus Bech, Direktør for Århus Cityforening, der sammen med Tourist Århus og Den Gamle By står bag reklamefremstødet.
Erfaringer fra Danmarks største butikscenter, det nyåbnede Bruuns Galleri viser, at 25 procent af deres hidtidige julesalg er kommet fra besøgende, der bor i andre kommuner end Århus. Og i længden er det Cityforeningens håb, at Århus vil komme helt på linje med København i folks bevidsthed, når den årlige indkøbstur i julen skal planlægges.
- Vi vil ikke ligge under for København. På ingen måde. Men vi skal selvfølgelig først gøre opmærksom på vores tilstedeværelse, og det er det, vi er i gang med nu, siger direktør Claus Bech.