Kritik af Marselis-tunnel
Ingen plads til store sværgods-transporter
Store lastbiler skal fremover køre under jorden når Marselis-tunnelen i Aarhus er bygget færdig.
Men de allerstørste sværgods-transporter som for eksempel transporterer vindmøller, bliver der ikke plads til i den nye Marselis-tunnel.
Beboere langs ruten er i dag forundret over, at en tunnel budgetteret til mere end halvanden millard kroner ikke kan rumme sværgodstransporter, der er højere end 4, 5 m meter.
-Hvis man har bygget en stor tunnel til 1,6 milliarder kroner, og så en stor del af trafikken alligevel skal køre over tunnelen, så vil der jo stadig være masser af støj. Og hvor er vi så henne, understreger Knut Randbo, der bor langs ruten, hvor tunnelen kommer til at gå.
De store sværgods-transporter udskibes fra Aarhus Havn. Her er vurderingen, at der i gennemsnit på et år ruller fem sværgodstransporter hver dag.
I følge Aarhus kommune blir marselis tunnelen bygget efter eu's standard normer, og det er økonomiske hensyn, der betyder, at borgerne langs marselis bouldevard også fremtiden hver dag skal leve med sværgods-transporter.
Se hele indslaget om Marselis-tunnelen ved at klikke øverst på denne side.
2,55 m i bredden
4,0 meter i højden
Der er maks 54 tons tunge
Op til 18,75 m lang