Krisetelefon boomer
Stigning på 71 procent
Region Midt har registreret en stigning på 71 procent i antallet af henvendelser til en telefonlinje, der giver råd til midtjyder med akutte psykiske problemer.
En rådgivningstelefon for patienter og pårørende, der står i en akut psykiatrisk krise, har oplevet et boom i antallet af henvendelser.
I 2012 tog linjen mod 13.584 opkald, og det er en stigning på cirka 71 procent i forhold til 2011, som var det år, linjen blev etableret.
»De mange henvendelser er udtryk for, at rådgivningstelefonen er en funktion, der er brug for,« siger overlæge Ulla Bartels, Aarhus Universitetshospital Risskov, der driver telefonlinjen.
»Rådgivningstelefonen er der, når alle andre har lukket, og en psykisk syg har behov for nogen, der kan lytte. Og det hører ikke til sjældenhederne, at personalet har en person med selvmordstanker i røret,« siger Ulla Bartels i en pressemeddelelse.
Erfarne psykiatriske medarbejdere fra Aarhus Universitetshospital Risskov besvarer opkaldene til rådgivningstelefonen.
Af de 13.584 opkald til rådgivningstelefonen i 2012 kom 11.463 fra borgere, 1.704 fra pårørende og 417 fra samarbejdspartnere.
Psykiatrisk rådgivningstelefon har telefonnummer 78 470 470.