Krifa hverver i fodboldklub
Fodboldbørn får 300 kroner for nye medlemmer
"Scor kassen. Du får 300 kroner, hver gang du skaffer en ny kunde til Kristelig Fagbevægelse."
Sådan lyder det lokkende tilbud til små fodboldbørn i AGF. Det skriver Avisen.dk.
For hvert nyt medlem, som klubberne skaffer Krifa, tjener klubkassen 300 kroner, mens et tilsvarende beløb tilfalder AGF Talentsamarbejde.
Hvis klubberne skaffer 25 kunder, udløser det en lille legefodboldbane til medlemmerne.
- Det er noget svineri at bruge de unge fodbold-purke rundt omkring i Aarhus til at skaffe kunder til Krifa, siger Morten Torbjørn Andersen til Avisen.dk. Han er erklæret modstander af Krifa-sponsoratet og stifter af facebook-siden "AGF -fans, der siger nej til Krifa".
Brik i politisk spil
Ifølge AGF's hjemmeside har klubben kontakt til mere end 25.000 fodboldspillere, der er fordelt på 58 samarbejdsklubber i hele regionen.
Professor Flemming Ipsen fra Aalborg Universitet er overrasket over, at AGF tillader Krifa en så eksklusiv adgang til organisationens netværk.
Han mener Krifa - hvad enten de ønsker det eller ej - er en politisk spiller på det danske arbejdsmarked.
- Når det så direkte handler om at rekruttere medlemmer til en bestemt fagforening, bliver fodboldklubben en brik i et politisk spil, hvor Krifa bruger sit sponsorat til at fremme sin politiske agenda, siger han til Avisen.dk
Skudt langt forbi målet
I Krifa er holdningen, at kritikken er skudt så langt forbi målet, at der burde afføde det røde kort.
- Jeg er slet ikke enig med Flemming Ibsen. Jeg er godt klar over, at han gerne vil forsøge at gøre det til noget politisk. Men det er ham, der forsøger at puste til en historie, siger direktør i Krifa, Jesper Wengel til Avisen.dk.