Kortere sommerferie i Odder

En uges mindre sommerferie til fordel for kortere skoleuger

Mens mange børn render rundt og spiller fodbold med vennerne eller er en tur på stranden med deres familie, så er hverdagen noget anderledes i Odder Kommune.

Her er skolebørnene allerede vendt tilbage på skolebænken og har taget hul på det nye skoleår.

I modsætning til resten af landets kommuner har eleverne i Odder 205 skoledage om året i skoleåret 2015/2016. Det er fem dage mere end normalen.

De fem ekstra dage er blevet fundet ved, at børnene har fået en uges kortere sommerferie - fem uger i stedet for seks.

Odder Kommunes Facebook-side har den beslutning mødt en del kritik fra flere forældre, som ikke forstår, hvorfor deres børn skal have mindre ferie end eleverne i nabokommunerne:

- Her i huset med 2 skole elever er der stor utilfredshed med den korte ferie og det går også ud over de aktiviteter der er rundt omkring i andre kommuner, skriver Helle Nielsen Rye.

- Jeg ser problemet i skilsmissefamilier, hvor ferie deles, og man har papir på, at vi deler sommerferien. Man har tre uger hver, hvilket man har krav på. To gange to uger og så en uge. Hvem skal afgive sin uge? spørger Anja Fisker Gille.

Bedre forberedelse og undervisning

Ordningen med kortere sommerferie kører på forsøgsbasis i dette skoleår og er blevet indført på grund af folkeskolereformen, forklarer direktør for Børn, Unge og Kultur Karsten Poulsen til tv2oj.dk.

Folkeskolereformen betyder, at eleverne opholder sig længere tid i skolen, og lærerne har kortere forberedelsestid. Det er den udfordring, man forsøger at løse i Odder Kommune ved at veksle en uges sommerferie til en times kortere skoleuge fordelt på hele året:

- Vi vil gerne have, at børnene skal lære så meget som muligt og for at det er muligt, skal lærerne bedre kunne tilrettelægge deres undervisning, siger Karsten Poulsen.

Om ordningen med fem ugers sommerferie frem for seks bliver gjort permanent, vil Odder Kommune tage stilling til i løbet af efteråret, hvor der vil blive foretaget en evaluering.

Indtil videre er tilbagemeldingen fra elever, lærere, forældre, skoleledere og andre involverede blandede:

- De peger i begge retninger. Nogle forældre synes for eksempel, at det er bøvlet, mens andre synes, det er godt, fordi de har svært ved at aktivere deres børn.