Køb en bamse og giv den væk

Ikea har haft succes med tøjdyrskampagne

Foto: Ikea

I to måneder har besøgende i Ikeas varehus i Skejby kunne gøre en god gerning hver gang, de købte en tøjbamse eller frø.

Den mulighed har knap 950 kunder valgt at benytte sig af og har dermed været med til at glæde børn både i Danmark og resten af verden.

For hver solgt bamse har Ikea doneret en Euro til Unicef og Red Barnet. Derudover har folk kunne købe en bamse og give den væk i julegave til et barn i Aarhus i samarbejde med Børnenes Kontor.

- Vi vil gerne skabe en bedre hverdag for de dårligst stillede børn, og vi er enormt stolte over, at vores kunder vil tage del i den vision og være med til at gøre en forskel. Derfor vil jeg gerne sende en varm tak til vores kunder, som har været med til at gøre en forskel for de børn, som har det svært - både globalt og lokalt, siger Lena Vandal, varehuschef i Ikea Aarhus, i en pressemeddelelse.

Kampagnen med tøjdyr indførte Ikea i 2003. Siden dengang er der blevet samlet mere end en halv milliard kroner ind på verdensplan.

I år har Unicef og Red Barnet modtaget 75 millioner kroner, som skal gå til at uddanne handicappede børn og sikre uddannelse til børn fra etniske minoriteter i Asien og Europa.

Derudover bliver pengene fra tøjdyrskampagnen blandt andet brugt til forbedring af faciliteter som vand og toiletter på skolerne i nogle af verdens mest ressourcesvage områder, uddannelse af lærere og til undervisningsmaterialer.