Knud Aage i krig om p-bøde: Dårlig stil af Europark

Knud Aage Rasmussen og Europark strides om parkeringsbøde. Sagen er ikke enkeltstående. FDM modtager dagligt henvendelser om p-bøder

01:59

Den 20. april parkerer Knud Åge Rasmussen på p-pladsen ved Netto i Viby.

Den er tidsbegrænset til to timer, så han sætter p-skiven. Men da han kommer tilbage til bilen, sidder der en parkeringsbøde i hans forrude. 

- Det er på godt aarhusiansk rigtig træls, siger Knud Aage Rasmussen.

Bøden, eller kontrolgebyret som det også kaldes, er udstedt af Europark.

Ifølge selskabet var Knud Aage Rasmussens parkeringsskive misvisende, da skiven har to pile.

Klagesag uden held

Knud Aage Rasmussen klagede straks over parkeringsafgiften, men Europark fastholder, at han skal betale.

Det er firmaet APCOA PARKING, der ejer Europark.

TV2 ØSTJYLLAND har kontaktet firmaet for at høre, hvorfor det mener, at p-skiven ikke er tilstrækkelig.

Det er på godt aarhusiansk rigtig træls.

Knud Aage Rasmussen, bilist, om p-bøde

Det har ikke været muligt at få et tv-interview med firmaet, der i stedet har sendt et skriftligt svar fra den administrerende direktør.

- Vi er desværre nødt til at fastholde kontrolgebyret, idet P-skiven har 2 pile. En P-skive må ikke have 2 pile, idet P-skivens indstilling, dermed ikke er entydig. Af nedenstående billede fremgår de 2 pile - den hvide pil og den sorte pil med teksten Arrival og Ankunft. Derfor er P-skivens indstilling og dermed ankomsttidspunktet ikke entydig. Det er klart vores anbefaling, at P-skiven udskiftes så hurtigt som muligt, skriver den administrerende direktør i APCOA PARKING, Michael Christensen, til TV2 ØSTJYLLAND.

 

Skiven overholder alle regler

Vi får vitterligt henvendelser flere gange om dagen fra bilister, der mener, at de er blevet uretfærdigt behandlet af især de private parkeringsfirmaer.

Dennis Lange, juridisk konsulent, FDM

Knud Aage Rasmussen mener dog ikke, at hans parkeringsskive fejler noget.

- Jeg har brugt den p-skive i mere end to år uden at få nogen bøde tidligere. Og jeg har snakket med fabrikanten bag, der siger, at p-skiven er lavet, så den overholder de østrigske parkeringsregler.

I Danmark er det et krav, at parkeringsskiven skal være mindst ti centimeter i diameter. Desuden skal den placeres i nederste, højre hjørne i forruden, og der må ikke være mere end én parkeringsskive placeret i forruden.

Netop derfor er Knud Aage Rasmussen ikke tilfreds med svaret på sin klage. 

- Jeg synes faktisk, den er meget nem at tyde – og jeg skal hilse at sige, at dem, der har fabrikeret skiven, er fuldstændig enig med mig i, at den lever fuldt ud op til de regler, der skal være for det.

 

FDM kender alt til problematikken

Hos de Forenede Danske Motorejere, FDM, er man godt bekendt med netop den situation, Knud Aage Rasmussen står i:

- Vi får vitterligt henvendelser flere gange om dagen fra bilister, der mener, at de er blevet uretfærdigt behandlet af især de private parkeringsfirmaer, fortæller Dennis Lange, der er juridisk konsulent hos FDM.

01:33

Dennis Lange er juridisk konsulent hos FDM. Han fortæller, at mange står i en situation, som den Knud Aage Rasmussen nu står i.

Luk video

Hos FDM kan bilister få hjælp og vejledning, hvis de oplever at modtage en fejlskrevet parkeringsbøde.

- I hver henvendelse vurderer vi, om der er noget at gå videre med retsligt – og alene i 2016 havde vi 366 ud af 960 opkald og mailhenvendelser, hvor vi valgte at oprette en sag og kigge nærmere på den. Som oftest vinder vi, når vi rejser en sag, siger Dennis Lange.

Kræver nyt klagenævn

Og netop FDM ønsker, at det i højere grad skal være til bilisternes fordel, hvis der er uoverensstemmelser over en parkeringsafgift.

- Branchen har fået en tidsfrist til 1 juli 2018 til at oprette et klagenævn. Det er vores forventning, at det vil bedre den generelle retstilstand i branchen. I dag kan p-firmaerne spekulere i, at de fleste bilister ikke kan overskue at rejse en sag igennem retssystemet -  og derfor bare betaler, forklarer Dennis Lange.

Som det er nu, er det op til det enkelte, private parkeringsselskab at vurdere, om en klage kan retfærdiggøres eller ej.

Men det vil FDM ændre.

- Ankenævnet vil gøre processen langt smidigere – man skal bare sende sin sag til ankenævnet og risikerer ikke at ende med at skulle betale store sagsomkostninger og andet, som nu i retssystemet, siger Dennis Lange.

Vil gå hele vejen

Hos Knud Aage Rasmussen kan han ikke vente på, at et nyt klagenævn bliver oprettet.

Han er så sikker i sin sag, at han er villig til at gå hele vejen i kampen mod parkeringsbøden.

- Jeg mener, det er Europark, der har bevisbyrden for, at den her parkeringsskive er ulovlig. Og det forventer jeg så at høre mere om i en eventuel retssag. Sådan må det være, afslutter han.

I indslaget øverst i artiklen kan du se mere om sagen. 

01:04

Hvordan har østjyderne det med p-bøder? Se med her.

Luk video