Kloge 8. klasses-elever løser mordgåde på gymnasium

Talentfulde 8. klasses elever fra Aarhus er på et femdage langt seminar på Viby Gymnasium, hvor det faglige niveau er højere end normalt

02:14

90 af de dygtigste unge fra 16 aarhusianske skoler er i disse dage på et seminar på Viby Gymnasium. Her får de lov til at bruge deres talent for at arbejde bogligt fuldt ud.

Tirsdagens opgave var at løse en mordgåde ved hjælp af fysik, kemi og DNA-spor.

Det er en skoleopgave, der er anderledes, end de er vant til, og det faglige niveau er højere end normalt i 8. klasse.

Læs også Allan har boet i Gellerup i 43 år: - Jeg skal bæres ud

- Jeg synes alt det der med de kemiske blandinger, det er meget spændende, siger Sylvester Brøner, fra 8. klasse på Beder Skole.

Det er Viby Gymnasium, der har opfundet Junior Talent Seminarerne. Det startede i 2012, og det har fået stadig flere deltagere. Ideen har nu bredt sig til hele landet.

Mødte modstand

Men i begyndelse mødte man modstand i grundskolen.

 Vi kan ikke nå at lære dem så meget på fem dage, men vi kan lære dem, at turde lære.

Tine Ørum Secher, Viby Gymnasium

- Vi mødte modstand mod det at pille nogle elever ud og sige, at de kunne noget særligt eller man skulle tilbyde dem noget særligt, siger Tine Ørum Secher, der er projektleder i Junior Talent Vest på Viby Gymnasium, der fortsætter:

- Men den måde, vi har snakket med skolerne er, at i virkeligheden tilbyder vi det samme, som de også tilbyder alle de andre elever, altså retten til at udnytte de evner, man har, siger Tine Ørum Secher.

- Nogle bliver måske set skævt til, fordi de bare klør på med skolearbejde og måske hygger sig med at lave lektier derhjemme. Så at komme her, hvor alle faktisk godt gider, så kan man hurtigt tænke, at jeg er ok, siger Katrine Egelund Pedersen, der også er projektleder i Junior Talent på Viby Gymnasium.

Læs også Stor it-virksomhed: Der er brug for flere kloge hoveder

En af dem, der selv har deltaget i det fem dage lange seminar, og er allerede inviteret med i nye talentprojekter, er Delsa Kamali-Alinia.

- Jeg har en del venner, som føler at det er pinligt at række hånden op og sige de ting, de har lyst til at sige, og hvor de godt kender svaret, men alligevel føler, det er lidt pinligt at være den person, der kender svaret, siger Delsa Kamali-Alinia, der går i 1. g på Viby Gymnasium.

- Vi kan ikke nå at lære dem så meget på fem dage, men vi kan lære dem at turde lære. Og at lære at turde bruge det, de har lært, og i det hele taget være mere aktive, siger Tine Ørum Secher.

I videoen over artiklen kan du se mere om seminaret på Viby Gymnasium