- Klassen er et computerspil

Gode erfaringer med nyt læringsprojekt

01:44

1 af 2

Computerspil er ikke kun gode som tidsfordriv, men kan også være brugbare i undervisningen i folkeskolen.

Det viser et nyt projekt fra Skanderborg Kommune, som lærer Stine Melgaard Lassen og pædagog Tore Neergaard Kjellow står bag.

Projektet hedder "Skolen i spil" og handler, som navnet antyder, om at kombinere computerspil med læring.

Med udgangpunkt i spillet Torchlight 2 skal eleverne hjælpe hinanden med at løse udfordringer og navigere i en ny verden. Umiddelbart kan det virke fjernt i forhold til traditionelle fag som dansk og matematik, men ifølge lærer Stine Meldgaard Larsen har computerspillets univers vist sig at være yderst effektivt:

- Eleverne skal spille så meget, at de bliver hooked på historien og får skabt nogle behov for at lære, siger Stine Melgaard Lassen og forklarer:

- Hvis man i spillet har et behov for at vide, hvor mange sekunder man kan heale en medspiller, så kan man tage den udfordring med til klassen og regne sig frem til det i matematik.

Point for opgaver

Projektet har indtil videre fungeret på forsøgsbasis i en specialklasse, men nu skal det udbredes til resten af kommunens folkeskoler. Den computerspilsbaserede undervisning indebærer blandt andet, at eleverne løbende får point for deres arbejde og for eksempel for at komme til tiden:

- Spil kan noget, som mange ting ikke kan. Spil har en motivationsfaktor og skaber den her cirkel, hvor der er nogle rammer, der er gældende, siger Stine Melgaard Lassen til TV 2 | ØSTJYLLAND

Erfaringerne har vist, at tre ud af seks elever rykkede sig fra at være blandt de 20 procent dårligste elever til at klare sig middel i faget dansk.

Undervisningen med computerspil er også en god måde at træne samarbejde og gruppearbejde på, fortæller lærer Stine Melgaard Lassen:

- Når de er i stand til at samarbejde, så dør de ikke i spillet. Det kan vi så derefter overføre til klasseværelset på en anden måde.

I dag fik lærerne på Gyvelhøjskolen i Galten mulighed for at stifte bekendtskab med den nye læringform. Se, hvordan det gik i videoen øverst på siden.