Khader om at "fordanske" navne: Det er helt naturligt

Det overrasker ikke Naser Khader, der er valgt i Østjylland, at folk med udenlandske navne ser sig nødsaget til at bruge danske navne i telefonen

02:38

Naser Khader er ikke overrasket over, at Ibrahim og Hakan ser det som nødvendigt at kalde sig Peter og Jens, når de arbejder som telefonsælgere.

Det bedste vil være, at man kan kalde sig det, man er døbt, men virkeligheden er sådan, at folk skal vænne sig til de nye navne, og der kan gå generationer, før man vænner sig til det.

Naser Khader, integrationsordfører (K)

De to har oplevet, at flere ikke har gidet tale med dem, når de har præsenteret sig med deres oprindelige navne. Derfor bruger de i stedet danske navne:

- Det har jeg ikke ondt af. Hvis det er det, der skal til for at passe et job, så har jeg ikke problemer med det, siger den konservative integrationsordfører til TV2 ØSTJYLLAND.

Læs også Ibrahim og Hakan: Vi hedder Peter og Jens på arbejdet

- Det bedste vil være, at man kan kalde sig det, man er døbt, men virkeligheden er sådan, at folk skal vænne sig til de nye navne, og der kan gå generationer, før man vænner sig til det, siger Naser Khader.

Han afviser, at der bør gøres noget politisk:

- Det er ikke noget, man kan lovgive om – og slet ikke fra Borgen. 

TV2 ØSTJYLLAND har en tilfældig dag nærstuderet annoncerne i 14 aviser. I annoncerne optrådte 313 personer. Ud af dem havde 309 det, der ligner en etnisk dansk baggrund.

03:11

VIDEO: Ibrahim og Hakan har valgt at kalde sig Peter og Jens, når de er på arbejde som telefonsælgere.

Luk video

Naser Khader mener, det har en naturlig forklaring, at billedet er sådan.

- Man skal huske på i forhold til reklamer, at det handler om penge. Vi ser det fra andre lande, der har større indvandring – eksempelvis USA, siger Naser Khader og uddyber: 

- Når middelklassen blandt dem med en anden etnisk baggrund bliver en vigtig købedygtig gruppe, vil man også lave reklamer målrettet den gruppe. Så når vi i Danmark på et tidspunkt får en større middelklasse blandt folk med en anden etnisk baggrund, så vil man også lave reklamer målrettet den.

I videoen øverst i artiklen kan du se hele interviewet med Naser Khader.