- Karton er ikke så sexet

Fremtidsforsker om produktet Postevand

07:54

1 af 2

Er det en god idé at sælge vand direkte fra hanen? Det diskuterer deltagerne i onsdagens udgave af Hits & Holdninger på TV 2 | ØSTJYLLAND.

Diskussionen tager afsæt i historien om en iværksætter fra Aarhus, der har succes med at sælge dansk postevand på miljørigtig karton. Virksomheden Postevand vil være det mest bæredygtige valg, når danskerne skal have slukket tørsten på farten.

- Jeg synes faktisk, at det er et rigtig, rigtig godt koncept, han har fundet på. Det sætter fokus på, hvad er det lige, der foregår, når vi køber vand fra Frankrig, som faktisk er dårligere end det vand, som vi kan få fra hanen. Og ved at kalde det Postevand, så skaber det en bevidsthed om, at vi faktisk bare kan åbne for hanen, siger konsulent Mille Obel.

SE: Sælger vand direkte fra hanen

Den holdning bakkes op af fremtidsforsker, Anne-Marie Dahl og Magnus Junior, der er formand for Venstres Ungdom i Silkeborg. De er derimod lidt skeptiske i forhold til valget af emballage.

- Jeg tror måske, det havde fungeret lidt bedre, hvis det var på flaske. Når man køber vand on-the-go, så handler det nemlig også meget om, at man skal have fat i den flaske, så man kan fylde den op igen, siger Magnus Junior.

- Karton er måske ikke så sexet. Jeg havde også fortrukket en flaske, lyder det fra Anne-Marie Dahl.

Men var konceptet i stedet at hælde postevand på plastikflasker, så ville man netop miste en væsentlig del af pointen med projektet, lyder det fra Mille Obel.

- Jeg synes faktisk, det er ret fedt. Idéen er jo, hvordan skaber man det mest bæredygtige alternativ til at tage vandet fra hanen. Det gælder både indhold og emballage, og karton er nu engang et bedre valg end at skulle producere plastikflasker, siger hun.

Se hele debatten i videoen øverst, hvor du også kan få fremtidsforskerens bud på fremtidens forbruger. Du kan se hele programmet på TV 2 | ØSTJYLLAND i aften kl. 18.15 og kl. 21.15.