Kampagne mod sex-sygdomme

Kampagne skal få festival-gæster til at lade sig teste for klamydia

En ny kampagne skal få unge til lade sig teste for kønssygdommen klamydia. Kampagnen retter sig blandt andet mod gæsterne på årets Skanderborg Festival.

Kampagnen bliver sat i værk, fordi klamydia eksploderer blandt unge.

På ni år er antallet af registrerede smittede fordoblet til cirka 30.000, oplyser Sundhedsstyrelsen. Men det anslås, at helt op mod hver tiende seksuelt aktive unge person har klamydia. Mange uden at vide det.

Samtidig skønnes det, at næsten 500 unge hvert år bliver ufrivilligt barnløse resten af deres liv på grund af klamydia.

Klamydia er nu ifølge Sundhedsstyrelsen den mest udbredte sexsygdom herhjemme. Især fordi mange unge har klamydia uden at vide det og undlader at blive testet, selv om de har ubeskyttet sex.

Er ikke smertefuldt
Mange unge tror desuden fejlagtigt, at det er besværligt og smertefuldt et blive testet for klamydia.

De unges manglende viden om sygdommen og dens risici får nu Sundhedsstyrelsen sammen med Frederiksberg Kommune til at sætte ind med en fælles kampagne på den fælles offentlige sundhedsportal, sundhed.dk.

Informationen handler både om symptomer og konsekvenserne ved at have ubehandlet klamydia. Samtidig kan de unge tjekke mulighederne for gratis hjemmetest i deres egen kommune og finde hjælp til at informere deres sexpartnere, hvis de får klamydia.

- Det gør indtryk på de unge, at de kan få varige skader og smerter på grund af ubehandlet klamydia. Men når de kender mulighederne, er de generelt meget interesserede i at blive testet, siger Bjarne Rasmussen, konsulent i Frederiksberg Kommune.

Foruden at rette kampagnen mod gæsterne på årets Skanderborg Festival bliver der også gjort en ekstra indsats for at få flere unge med på at blive testet for klamydia i forbindelse med sommerens festival i Roskilde.