Kamp om turisterne
Kommuner samarbejder om at lokke turister til
Flere østjyske byer tænker nu ud over kommunegrænsen og tager kampen op om at få flest mulige turister lokket til regionen i den kommende sommersæson.
Det gør de ved at stå sammen om deres store fælles attraktion. Blandt andet skal Gudenåen være med til at binde turismen sammen i flere østjyske kommuner.
- Vi kan se, at der er et stort potentiale i at brande hele Gudenåen, siger turistchef i Visit Skanderborg Marianne Purup.
Længere oppe ad åen i Silkeborg er de enige i at arbejde for at tiltrække et bredere publikum:
- Vi skal arbejde sammen om at gøre det tilgængeligt for turisterne, som ikke nødvendigvis alle skal ud i en kano, men Gudenåen kan opleves både på vandet og ved siden af, siger turistchef, Turisme Silkeborg Liselotte Nis-Hansen.
Kommunerne går efter alternative attraktioner for at lokke turister ud i naturen omkring Gudenåen - blandt andet med guidede løbeture.
Samarbejdet om fælles attraktioner og nye tankegange kan godt betale sig. En af konkurrenterne til Østjylland er Vesterhavet, som hvert år tiltrækker over fem millioner turister på endagsture og overnatninger. Til sammenligning besøger lidt over fire millioner turister Gudenåens kommuner.
Se mere i tv-indslaget øverst på siden.