Kæmper for færge

Danmarks største vognmandsfirma vil redde fragtrute til Kalundborg

Danmarks største vognmandsfirma, Frode Laursen fra Vitten ved Hinnerup i Favrskov Kommune, kæmper en indædt kamp for at redde fragtruten Aarhus-Kalundborg.

Firmaet har skrevet til alle trafikordførere i Folketinget og opfordrer andre virksomheder til at gøre det samme.

- Motorvejssystemet ned over Fyn kommer til at sande til i biler. Det kommer til at koste en halv time ekstra at komme over Fyn, når alle lastbilerne fra Aarhus-Kalundborgruten skal ud på vejene, siger direktør Thorkild Andersen til DR Østjylland.

Han vil gerne have politikerne til enten at sætte prisen op på Storebælt for at redde fragtruten. Eller også støtte ruten som en konsekvens af Storebæltsforliget, der sagde, at der skal være en færgerute på tværs af landet.

Mulighederne dur ikke
Men ingen af mulighederne dur, siger næstformanden i Folketingets trafikudvalg, den konservative Henriette Kjær.

- Det vil bare gå ud over andre transportvirksomheder, end de, der brugte færgeruten, hvis taksterne sættes op på Storebælt, siger Henriette Kjær.

- Der vil stadig være både Mols-Linien og Spodsbjerg-Taars, som færgeruter på tværs af landet, for det ville være ulovligt at give statsstøtte til en privat færgerute.

Store konsekvener
Den manglende politiske vilje får stor erhvervsmæssig konsekvens for blandt andet Øst- og Nordjylland, siger Frode Laursen-direktør Thorkild Andersen.

- Ingen logistikvirksomheder eller transporttungevirksomheder vil placere sig i Aarhus og nordfor fremover, Sønderjylland, Fyn og Trekantsområdet er bedre, siger Thorkild Andersen til DR Østjylland.

Vognmandsfirmaet Frode Laursen vil flytte en del af sin terminal i Vitten til Vejle-området, hvis Aarhus Kalundborg-ruten lukker.

Henriette Kjær opfordrer de private vognmænd og Mols-Linien til at enes om højere fragtrater og på den måde sørge for, at Aarhus-Kalundborg-ruten kan overleve.