Ødelagt kabel på Black Friday koster millioner: 2000 hjemmesider lammet

Over 2.000 hjemmesider har været nede hele Black Friday. Nu ser problemet ud til at være løst, men det har haft store konsekvenser for webbutikkerne

Flere butikkers hjemmesider har tidligere i dag været nede. Det har haft store konsekvenser for deres omsætning på Black Friday.

Masser af webbutikker har i ti timer været gået ufrivilligt i sort. De havde håbet, at Black Friday blev årets største handelsdag, men på grund af et ødelagt fiberkabel, har over 2.000 hjemmesider været nede siden kl. 23.59 torsdag aften.

Det her er langt vores største dag overhovedet, der er slet ikke noget at rafle om. Så det må gerne snart komme op igen.

Henrik Rosenkvist, medejer, hshop.dk

Hostingvirksomheden Powerhosting, der er ansvarlig for nedbruddet, oplyste lidt efter kl. 10.00, at de har fundet en alternativ løsning, så alle hjemmesiderne skulle fungere igen.

En af de sider, der har været nede, er håndboldbutikken hshop.dk. Her tjener man normalt mere på Black Friday, end man gør på en almindelig måned.

- Det er noget rigtigt rod faktisk. Det her er langt vores største dag overhovedet, der er slet ikke noget at rafle om. Så det må gerne snart komme op igen, sagde medejer af hshop.dk Henrik Rosenkvist tidligere på morgenen til TV2 ØSTJYLLAND.

Henrik Rosenkvist til venstre er en af ejerne af hshop.dk. Han er meget ærgerlig over nedbruddet. Foto: Morten Thomsen, TV MIDTVEST

Sidste år havde hshop.dk i de to første timer efter midnat allerede modtaget de første 200 ordrer. Så derfor forventer Henrik Rosenkvist også et økonomisk tab på nedbruddet.

- Der er selvfølgelig nogle, der ryger i svinget. Men jeg håber, de vender tilbage og køber det, de skal, siger Henrik Rosenkvist.

00:41

VIDEO: Thomas Køhler, medejer af hshop.dk, fortæller, hvor meget Black Friday betyder for webshoppen.

Luk video

Også sport24.dk har været ramt af de tekniske problemer, og de tabte timer har været årsag til en del panik og økonomiske tab.

- Morgenen har været totalt kaos. At vågne op klokken 05.30 og se hvor mange mails, der lå fra vores driftscenter om, at lortet ikke fungerer. Det var en brat opvågning, det betyder rigtig mange penge. Det er millioner, vi snakker om, siger Lars Elsborg, der er direktør ved sportsforretningen.

01:46

VIDEO: Webshoppen sport24.dk har lidt store tab som følge af de tekniske udfordringer Video: TV MIDTVEST

Luk video

Nedbrud opdaget 23.59

Det er hostingvirksomheden, Powerhosting, som er ansvarlig for nedbruddet på de webbutikker, der bruger deres servere. På deres Facebook-side oplyser de, at nedbruddet skyldes et længerevarende fibernedbrud på deres hovedlokation i Stilling ved Skanderborg.

Systemadministrator hos Powerhosting, Dennis Højgaard, oplyser til TV2 ØSTJYLLAND, at de opdagede nedbruddet kl. 23.59 torsdag aften.

- Der er ingen, der er mere ærgerlige over det, end vi er. Jeg har svært ved at forstå, hvor uheldigt et sammenfald det er, siger systemadministrator Dennis Højgaard til TV2 ØSTJYLLAND.

Problemet skulle nu være løst

På en særligt oprettet status-hjemmeside kan man løbende få opdateringer på situationen. Lidt over klokken 10.00 oplyser Powerhosting, at problemet skulle være løst med en alternativ løsning.

- Vi kører igen. Vi er glade for situationen, som den er nu, men nu skal vi have redet den her storm af. Der er stadig lang tid til Black Friday er overstået, og der er meget trafik på siderne, siger Dennis Højgaard.

Selvom webshoppen umiddelbart virker igen, har de dog ikke valgt at læne sig tilbage endnu hos sport24.dk.

- Vi er oppe at køre, men vi har ikke hænderne over hovedet endnu, for nu skal vi vide, at det kører. Vi går og griner lidt af, at det er som en 100meter, hvor vi snublede i starten, og så det er sgu svært at vinde, men vi kommer hurtigt igen, regner vi med, siger Lars Elsborg.

Vi kører igen.

Dennis Højgaard, systemadministrator, Powerhosting

Problemet opstod i Stilling ved Skanderborg, hvor der i øjeblikket er gang i et vejarbejde.

- Det, jeg har hørt fra vores leverandør, GlobalConnect, er, at det er sket ved et arbejde på en motorvej. Der er angiveligt væltet en pæl, hvor der har siddet et eller andet på, og så er den røget ned i jorden og har beskadiget et fiberkabel, siger Dennis Højgaard.

Jeg har haft en masse opkald fra frustrerede kunder, det er klart.

Dennis Højgaard, systemadministrator, Powerhosting

- Jeg har haft en masse opkald fra frustrerede kunder, det er klart. Det er den største dag, og alle vil gerne sælge noget, og det har jeg selvfølgelig forståelse for, siger Dennis Højgaard.

Webshop måtte sende folk hjem

Hos trendhim.com havde nedbruddet også store konsekvenser. Her havde man kaldt over 40 mand på arbejde, men besluttede på grund af nedbruddet at sende 20 af dem hjem.

- Det er noget rigtigt møg. Vi havde gjort klar længe til en rigtig festdag og bestilt lækker mad til i aften. Men nu står pakkearbejderne i stedet og spiller bordfodbold, sagde HR-ansvarlig, Daniel Baun, tidligere på formiddagen til TV2 ØSTJYLLAND.

Hos trendhim.com fordrev medarbejderne ventetiden med et spil bordfodbold. Foto: trendhim.com

Trendhim.com forventede omkring 70.000 kunder på den største enkelte handelsdag for virksomheden. Imens nedbruddet stod på, mistede virksomheden ifølge managing director, Sebastian Petersen, omkring 100.000 kroner i timen.

Også decorateshop.dk, sundleg.dk, tiffany.dk, beautycos.dk, gladerollinger.dk, ditur.dk og flere andre webshops har været nede som følge af det ødelagte kabel.