Jysk Fynske sælger sine østjyske ugeaviser til konkurrenten

Jysk Fynske Medier sælger Århus Onsdag og resten af sine østjyske ugeaviser til Politikens Lokalaviser

Gennem mange år har Østjylland været skueplads for en indædt kamp på markedet for ugeaviser.

Kamphanerne har været Politikens Lokalaviser og Jysk Fynske Medier, der købte ugaviserne af Berlingske Media.

Nu er kampen slut.

Ugeaviserne er vores største og vigtigste annoncemarked, men det er under hårdt pres fra udenlandske konkurrenter som Google og Facebook. 

Jesper Rosener, administrerende direktør, Jysk Fynske Medier

Politikens Lokalaviser overtager med øjeblikkelig virkning Jysk Fynske Mediers østjyske ugeaviser.  

Det drejer sig om Århus Onsdag, Ebeltoft Folketidende, Uge-Bladet Skanderborg, FavrskovAvisen, GrenaaBladet, Folkebladet Djursland og DjurslandPosten.

- Med overtagelsen af nye stærke titler får vi mulighed for at tilbyde annoncørerne et sammenhængende og varieret udbud af lokale ugeaviser i et af Danmarks mest købestærke og hurtigst voksende områder, siger Søren Riis, administrerende direktør hos Politikens Lokalaviser, i en pressemeddelelse.

Til gengæld køber Jysk Fynske Medier en række ugeaviser i Syd- og Sønderjylland af netop Politikens Lokalaviser.

- Ugeaviserne er vores største og vigtigste annoncemarked, men det er under hårdt pres fra udenlandske konkurrenter som Google og Facebook. Derfor er det nødvendigt, at vi nu styrker os i vores kerneområder, så vi kan koncentrere os om at bekæmpe de virkelige konkurrenter, siger Jesper Rosener, administrerende direktør for Jysk Fynske Medier i en pressemeddelelse. 

Læs også Stiftstidende sender ny avis på gaden: Vi tror voldsomt på papir

Jysk Fynske Medier kom ud af 2016 med et underskud på 100 millioner kroner.

- Denne handel er en afgørende forudsætning for, at vi fortsat kan leve op til vores publicistiske ambitioner om at spille en vigtig rolle for demokrati og sammenhængskraft i vores lokalområder med både ugeaviser, dagblade, nyhedssites og vores øvrige medier. Ambitioner vores konkurrenter ikke deler, siger Jesper Rosener.

Han oplyser, at Jysk Fynske Medier hurtigt vil vurdere situationen i alle de områder, hvor koncernen nu ejer to ugeaviser.

Jysk Fynske Medier oplyser, at man fortsætter sine dagbladsaktiviteter i Østjylland - det vil sige udgivelsen af Århus Stiftstidende, Randers Amtsavis og Horsens Folkeblad.