Julepynt skal lokke kunder i butikken

Glaspusteri i Silkeborg har stolte traditioner, når det kommer til oppyntning

03:27

1 af 2

Hvert år bruger glaspuster Mikkel Yerst massevis af timer på at pynte sin butik i Silkeborg op.

Helt præcist er der brugt 113 timer bare i år på at få hængt julekugler og andet julestads op i butikslokalet.

Mikkel Yerst er indehaver af Yerst Glas og har gjort det til sin mission at give de besøgende noget at komme tilbage efter hvert år til jul. Derfor udskifter han sin pynt hvert eneste år.

I år har han 10 års jubilæum og har valgt at teamet er traditionel jul. Strategien med at overraske folk og give dem en oplevelse, er ifølge Mikkel Yerst helt essentiel, hvis butikkerne i byens gågader og stræder skal lokke folk væk fra tastaturet:

- Som detailhandel synes jeg, det er rigtig vigtigt, at man gør noget andet. At man ligesom forsøger at få folk til at komme ind til byen og få en oplevelse, siger Mikkel Yerst, som ikke mener, at butikkerne skal konkurrere på priser, men derimod på at give kunderne 'det ekstra', som også kan komme til udtryk ved god service.

En anden tradition i Mikkel Yersts butik er den årlige julekugle, som han skaber med hjælp fra sit pusterør og 1150 graders varme. I år er kuglen belagt med guld.

Derudover laver han også nissemænd og andet julepynt i glas, som skal få kunderne til at komme tilbage.

- Vi skulle gerne have lidt mere omsætning på det - og det får vi også, siger Mikkel Yerst om julepynten.

Du kan høre, hvad kunderne siger til, at der bliver kælet ekstra meget for julestemningen i det lille glaspusteri i videoen øverst i artiklen.