iPads forstyrrer elever i undervisningen
Lærere i Odder forlanger nu alle spil og private apps på elevernes iPads slettet
Skovbakkeskolen i Odder indførte i sidste uge et forbud mod private programmer på elevernes iPads. Lærerne har derfor forlangt, at elever fra 7. til 9. klasse sletter alle spil og sociale apps.
Odder Kommune var et af de allerførste steder, hvor samtlige skoleelever fik udleveret iPads som arbejdsredskaber. Det gjorde de tilbage i 2012, men nu har det taget overhånd.
- Vi har lukket for elevernes tilgang til spil og til apps, der er relateret til sociale medier som Snapchat og Facebook. Det har vi, fordi vi oplevede, at det var meget forstyrrende. Der sad elever og arbejdede, som blevet meget forstyrret af lyde og notifikationer. Og samtidig sad der elever, som blev fristede og havde svært ved at holde fingrene fra det i timerne, siger Birgitte Bagger, derer dansklærer i 9. klasse på Skovbakkeskolen.
- Forstyrrelserne er stigende. Gik man hen ad gangen mellem grupper kunne man opleve gruppe efter gruppe og se at der sad nogen og spillede, der hvor de skulle samarbejde med deres kammerater, siger Birgitte Bagger.
Millionstøtte til skoleprojekter
Forsøger at hjælpe elever
Den lille tablet er blevet brugt i stort set alle fag, og de første erfaringer viser, at den har gjort eleverne mere motiverede og gladere for at gå i skole. Og forbuddet vækker da også blandede følelser.
- Det skaber meget mere koncentration og fokus i timerne, og det synes jeg helt klart at man kan mærke, siger Karoline Jæger Jensen fra 9. A, der også fortæller, at der er mange elever, der brokker sig.
En anden af eleverne, der ikke har problemer med forbuddet, er Lasse Bay Hansen fra 9. klasse. Før forbuddet oplevede han at blive forstyrret i undervisningen af klassens iPad-brug.
- Jeg synes egentlig, at det er fair nok, for så er der jo ikke nogen, der sidder og spiller i timen, siger han.
Og spørger man dansklæreren, er forbuddet på skolen heller ikke indført for at ødelægge det for nogen, tværtimod.
- De skal lære at styre det selv, når de er klar til det. Det er der nogen der er, når de går i 9., og det er der mange, der ikke er i 7. klasse. Så vi prøver at møde dem, hvor de er. De fleste kan man godt forklare, hvorfor vi har gjort, som vi har gjort, og så er der nogle få, som ikke kan forstå det. Jeg ser det faktisk sådan, at det er dem, vi forsøger at hjælpe, siger Birgitte Bagger.
I videoen øverst kan du høre Karoline Jæger Jensen og Frida Middelfart Christensen fra 9. A på Skovbakkeskolen fortælle om, hvad de tænker om forbuddet mod private programmer på skole-iPads.
Deltag gerne i debatten og del din holdning om iPads i skoletiden via vores side på Facebook eller send en mail på redaktion@tv2oj.dk