Ingen penge til sikkerhed
En forbedring af sikkerheden for bl.a. cyklister i Århus Kommune vil koste 200 mio. kroner, men kommunen har blot afsat 10 mio.
"Tallene chokerer mig," siger Ango Winther (S). "82 alvorlige ulykker på mindre end et halvt år er klart for mange. Bare én ulykke er én for mange," siger Niels Brøchner (V), der er klar til at bruge flere penge på trafikken som helhed - herunder cyklisternes sikkerhed. Det skriver Århus Stiftstidende torsdag.
Vel at mærke hvis den spareramte kommune havde nogle penge.
"Men det har den ikke, og derfor er det dybt urealistisk at gennemføre cykelhandlingsplanen på én gang. Vi må tage den hen ad vejen, og i første omgang har vi afsat 10 millioner kroner i budgetforliget til sikre skoleveje," påpeger Niels Brøchner.
En cykelplan vurderes at koste 200 millioner kroner at gennemføre. Målet er at få flere århusianere i cykelsadlen ved bl.a. at forbedre cykelstier og -ruter, sikre bedre fremkommelighed og skabe mere sikkerhed for cyklister. Dansk Cyklist Forbunds direktør, Jens Loft Rasmussen, advarer netop politikerne mod at spare på "de gode planer".
"Det er et rigtigt dumt sted at spare. Cyklister er en meget stor gruppe netop i en by som Århus, siger han og fremhæver, at København og Odense har gjort det helt rigtige ved at satse på cyklisterne. Resultatet i København er 40 procent flere i sadlen og færre ulykker i løbet af ti år," siger han til Århus Stiftstidende.
"Jo flere cyklister du får ind i byen, desto større trafiksikkerhed. Når infrastrukturen bliver indrettet mere efter cyklisterne, kommer der flere af dem. Derfor bliver de øvrige trafikanter også mere opmærksomme på dem. Det bør man tænke ind, når man prioriterer," siger Jens Loft Rasmussen og nævner en anden fordel "Jo flere der oppe på cyklen, desto færre kører der på vejene. Det er altså også med til at begrænse trængslen på vejene."