Indsats mod ulykker
Uenighed om fremgangsmåden
Lastvognsbranchen vil undervise sig ud af højresvingsulykker.
Skoleelever i 4., 5. og 6. klasse skal lære, hvad der sker i trafikken, når en lastbil drejer til højre. På den måde skal man undgå fatale højresvingsulykker, mener lastvognsbranchen.
Tre trafikdrab efter højresvingsulykker alene i 2013 mod samme antal hele sidste år. Det har fået bølgerne til at gå højt de seneste uger mellem lastbilchaufførernes brancheforening, Dansk Transport og Logistik (DTL), og Cyklistforbundet.
Mens Cyklistforbundet mener, at DTL er passive og ikke tager ansvar, afviser DTL kritikken og peger på, at lastbilchauffører i lang tid har været opmærksomme på problemet med højresvingsulykkerne.
Nu kommer brancheforeningen med et nyt forslag: At lade chauffører undervise skoleelever i 4., 5. og 6. klasse i, hvad der sker i trafikken, når lastbilerne svinger til højre.
- Vi foreslår, at børnene skal undervises i at være opmærksomme på de her lastbiler og få dem til at forstå, hvad de skal gøre og ikke skal gøre, så de ikke kommer i karambolage med eller i værste fald bliver skadet af en lastbil, siger DTLs erhvervspolitiske chef, Ove Holm.
I forvejen bliver 70.000 elever årligt undervist i netop dette emne gennem kampagnen Trafiksikkerhed i Øjenhøjde, men DTL vil ud til endnu flere.
- Vi vil gerne have flere børn igennem, for vi har ikke fat i alle. Det er vores mål, siger Ove Holm.
Cyklistforbund kræver kameraer og fuldt stop
Men undervisning er langt fra nok til at redde liv, mener Cyklistforbundet. I stedet har forbundet foreslået, at DTL skal tage konkrete tiltag op som at montere kameraer på lastbilerne, så der ikke er blinde vinkler, og som et lovpligtigt orienteringsstop, så lastbilen skal standse helt op, før chaufføren svinger til højre. Men det har DTL ifølge cyklisterne afvist uden god begrundelse.
- Vi kan ikke få nogen fornuftig forklaring på, hvorfor det ikke er en god idé, siger kommunikationschef Frits Bredal.
Hos DTL lyder forklaringen dog, at en kameraskærm risikerer at skade mere end den vil gavne, fordi det giver endnu et element til chaufførens orientering ud over de fire spejle. Og heller ikke et fuldt stop før et højresving vil nødvendigvis redde liv, selv om det er en god idé.
- Vi anbefaler, at chaufførerne standser, men vi ønsker ikke, at det skal være tvunget. Er det obligatorisk, så tror cyklisten måske, at chaufføren har set ham, fordi lastbilen holder stille. Men det er ikke nødvendigvis tilfældet. Chaufføren kan blot stoppe, fordi han skal, og sætter han så i gang, mens cyklisten fortsætter, kan det ende galt. Så vi risikerer med andre ord falsk tryghed, siger Ove Holm fra DTL.
Begge foreninger er dog enige om ét vigtigt budskab: At både chauffør og cyklist er opmærksomme og får øjenkontakt med hinanden. På den måde undgår man ulykkerne.