Ikonisk kulbro bliver midtpunkt i ny bydel

Torsdag er det blevet besluttet, hvad der skal ske med Sydhavnens gamle Kulkranspor i Aarhus

Der er nu fundet en vinder af Aarhus Kommunes arkitektkonkurrence. Billedet er en visualisering af vinderprojektet på, hvordan Kulkransporet skal udvikles. Foto: Aarhus Kommune

I dag, torsdag, er det blevet besluttet, hvad der skal ske med det gamle Kulkranspor i Sydhavnen i Aarhus.

- Først og fremmest skal det være et rekreativt og grønt opholdsrum, hvor man kan tage ophold og spadsere en tur. Men det skal også skabe en trafikal forbindelse for gående, der binder bydelene sammen, siger Bente Lykke Sørensen, der er chef for Bolig og Projektudvikling i Aarhus Kommune, til TV2 ØSTJYLLAND.

Kulkransporet skal skabe en trafikal forbindelse for gående mellem Sydhavnskvarteret henover Spanien via en broforbindelse, der ender på Frederiks Plads. Derfra kan man gå hele vejen op til Aarhus H. Bydelene bindes altså sammen. Foto: Aarhus Kommune

Kulkransporets tidligere funktion var at transportere kul til gasværket. Og det glæder derfor rådmand Bünyamin Simsek, at man med den nye udvikling er med til at sikre områdets DNA og dens historie, men også samtidig med at man binder området sammen.

Kulkransporet kommer stadig til at tjene aarhusianerne fortsat - bare med et andet formål

Bünyamin Simsek, rådmand for Teknik og Miljø, Aarhus Kommune

- Lige nu er området grimt og trist, og det ser mest ud af noget, man burde jævne med jorden. Det ville i hvert fald være den nemme og oplagte løsning. Men i stedet sætter vi gang i udviklingen og spørger os selv, om vi kan bevare historien og gøre det mere formålstjenligt. Og derfor kommer Kulkransporet stadig til at tjene aarhusianerne fortsat - bare med et andet formål, siger Bünyamin Simsek, der er rådmand for Teknik og Miljø i Aarhus Kommune, til TV2 ØSTJYLLAND.

Læs også Kommunen vil nu udvikle Sydhavnen

Mange bud, men én vinder

I begyndelsen af 2017 igangsatte Aarhus Kommune en konkurrence i offentligt udbud, hvor man kunne sende en ansøgning ind med et bud på, hvordan området skulle udvikles.

Ud af 26 ansøgninger blev seks hold valgt, som hver især skulle komme med deres anonyme bud på fremtidens Kulkranspor. 

Kulkransporet har tidligere i historien haft til formål at transportere kul til et gasværk. Dengang sørgede det for at holde byen i gang. Foto: Aarhus Kommune

Vi kan se, at bevægelse og aktiviteter er et uudtømmeligt behov. Moderne byboere efterspørger også, at byen kan tilbyde noget omkring bevægelse

Bente Lykke Sørensen, chef for Bolig og Projektudvikling, Aarhus Kommune

To hold blev derefter udvalgt, som i januar 2018 afleverede deres endelige bud. Og i dag, torsdag, blev der udpeget en vinder: TRANSFORM med Dissing + Weitling, Lendager Group, VEGA landskab og Søren Jensen som underrådgivere.

- Jeg glæder mig over, at der har været så mange interesserede. Men også at vinderprojektet tager udgangspunkt i at binde området sammen, og samtidig få skabt noget kvalitet og lade sig inspirere af nogle af byens markante former. Og derudover også at aarhusianerne kan komme op i højden og samtidig få en god oplevelse, siger Bünyamin Simsek. 

Læs også Kulbroen skal være nyt varemærke for Aarhus

Bevægelse i centrum

På selve sporet bliver der skabt flere opholdspladser for borgerne, og undervejs vil sporet blive udbygget med tårne, som Bünyamin Simsek også refererer til, hvor man har ladet sig inspirere af bl.a. Aarhus Rådhus.

Tårnene giver også mulighed for mere konkrete bylivsskabende funktioner - som eksempelvis klatrenet, rutsjebaner og trampoliner. Og netop dét hører under hovedtemaet; bevægelse.

Jeg glæder mig over, at der har været så mange interesserede. Men også at vinderprojektet tager udgangspunkt i at binde området sammen og samtidig får skabt noget kvalitet 

Bünyamin Simsek, rådmand for Teknik og Miljø, Aarhus Kommune

- Det er jo et erhvervskvarter, så derfor skal man se på, hvordan man skaber et ærinde for andre. Og vi kan se, at bevægelse og aktiviteter er et uudtømmeligt behov. Moderne byboere efterspørger også, at byen kan tilbyde noget omkring bevægelse, siger Bente Lykke Sørensen, chef for Bolig og Projektudvikling.

Og sådan lyder det også fra rådmanden.

- Hvis ikke man har en gangforbindelse, så vil det være et område for dem, der arbejder dernede, og for de udsatte borgere, som ofte færdes dernede. Det ville ikke være interessant for alle. Men nu bliver det interessant og nysgerrigt for alle at opholde sig i området, siger Bünyamin Simsek.

Læs også Fremtidens Aarhus: To hold videre i konkurrencen

Bente Lykke Sørensen forklarer, at de nu så småt vil begynde at udvikle på projektet sammen med vinderholdet. Og næste skridt er at søge fonde om støtte til at gennemføre og realisere projektet. 

03:07

Her kan du se et indslag om området ved kulbroen

Luk video