Nu er Universitets-parken blevet til en stor cykelgade

01:11

Hør projektlederen hos Aarhus Kommune forklare, hvad det betyder, at Universitetsparken nu bliver en stor cykelgade, blandt andet fortæller hun, at cyklisterne nu må køre på hele vejbanen.

Baggrunden er blandt andet en dødsulykke i 2015, hvor en 20-årig studerende blev kørt ihjel i Universitetsparken i Aarhus

Fra og med i dag skulle det gerne blive mere sikkert at cykle i Universitetsparken i Aarhus.

Det er i hvert fald hensigten med Aarhus Kommunes beslutning om at lave parkens veje om til cykelgader. 

Det betyder, at cyklister må køre på hele vejen, og biler skal køre i parken på cyklisternes præmisser og med højst 30 km/t. De er dog stadig velkomne.

I videoen herunder kan du se en tegnefilm, der forklarer, hvad en cykelgade er.

- Det er i erkendelse, af at der er mange cyklister og fodgængere og færre bilister, siger projektleder Anne Høgh Vinter fra Teknik og Miljø hos Aarhus Kommune til TV2 ØSTJYLLAND.

Studerende blev kørt ned

Baggrunden for kommunens nye tiltag er blandt andet en dødsulykke i marts 2015, hvor en 20-årig kvindelig studerende blev kørt ned af en 22-årig bilist.

- Dødsulykken var nok det tidspunkt, hvor vi fik fokus på trafiksikkerheden herinde - ikke, at der er sket mange ulykker, men vi har erkendt, at der er mange bløde trafikanter herinde, og vi skulle bedre forholdene på dem, siger projektleder Anne Høgh Vinter.

00:53

VIDEO: Kør en tur gennem Universitetsparken.

Luk video

I Studenterrådet ved Aarhus Universitet sætter de stor pris på, at vejene nu bliver til cykelgader.

- Det er vi rigtig glade for, fordi det kommer til at sætte fokus på, at man kan færdes sikkert, siger Emil Outzen, der er formand for Studenterrådet.

Der er 36.000 studerende på universitetet, og mange af dem er bløde traifkanter, og de er vigtige at tage højde for.

Emil Outzen, formand, Studenterrådet ved Aarhus Universitet.

Han påpeger dog, at bilerne ikke nødvendigvis er et problem.

- Problemet er, at der er mange studerende, der færdes til ben eller på cykel. Der er 36.000 studerende på universitetet, og mange af dem er bløde traifkanter, og de er vigtige at tage højde for, siger Emil Outzen.

Ustyrlige cyklister andre steder

Mejlgade er Aarhus' første cykelgade, og her har kvarterets gadelaug i samarbejde med Aarhus Kommune og Aarhus Cykelby været nødt til at hæve fingeren over for cyklisterne, da flere cyklede med hovedet under armen.

- Vi kan se på vores nye målinger af cykeltrafikken i Mejlgade, at nogle cyklister cykler med helt op til 35 km i timen, og det er alt for hurtigt og helt uansvarligt i midtbyen. Cyklisterne kommer typisk fra Risskovstien, hvor de har haft god plads til at køre stærkt, sagde Pablo Celis, projektleder i Aarhus Cykelby, i september til TV2 ØSTJYLLAND.

Læs også Ny kampagne skal komme cykelbøller i Mejlgade til livs

Aarhus Kommune er opmærksom på, at det ikke skal blive det vilde vesten i Universitetsparken.

- Cyklisterne skal stadigvæk overholde færdelsloven. De skal stadig overholde deres vigepligt og være opmærksom på bilisterne, så det bliver ikke det vilde vesten, siger projektleder Anne Høgh Vinter.

 

 

Ny forbedret app til dig
Ny forbedret app til dig
Ny forbedret app til dig