Hver tredje folkeskoleelev keder sig: - Sådan skal det være

Hver tredje elev synes, det er kedeligt at gå i skole, viser en undersøgelse fra Dansk Center for Undervisningsmiljø

02:14

Det er kedeligt at gå i skole.

Sådan svarer en tredjedel af alle elever i 7.-9. klasse i en ny rapport fra Dansk Center for Undervisningsmiljø. Det skriver Jyllands-Posten.

Generelt så skal skolen jo bare være lidt kedelig, eller gøre en træt nogle gange. Det forbinder jeg med skole.

Signe Therese Sønderby, 9. klasse, Virring Skole

Hos Dansk Center for Undervisningsmiljø, der står bag undersøgelsen, mener de, at kedsomhed er et stort problem.

- Det hæmmer elevernes koncentration. Det hæmmer deres læring. Det gør vores elever passive. Det er mildt stressende. Det er med til at reducere deres tro på sig selv, siger direktør i Dansk Center for Undervisningsmiljø Jannie Moon Lindskov til TV2 ØSTJYLLAND. 

Ifølge Jannie Moon Lindskov kan eleverne have svært ved at tale om kedsomhed foran eksempelvis læreren.

Læs også Dårligt indeklima skal øverst på skoleskemaet

- Flere elever oplever rent faktisk, at det er svært at få sat ord på det her med kedsomhed. De synes, det er synd for deres lærere, at de italesætter kedelig undervisning. Og så er de også en lille smule bange for, at det kommer til at påvirke deres karakterer, siger Jannie Moon Lindskov.

Sådan er det jo

Men på Virring Skole ved Skanderborg synes eleverne nu hverken, det er chokerende eller problematisk, at teenagere indimellem keder sig.

- Generelt så skal skolen jo bare være lidt kedelig, eller gøre en træt nogle gange. Det forbinder jeg med skole, siger Signe Therese Sønderby, der går i 9. klasse på skolen.

Læs også 50.000 unge er dårlige betalere: Nu laver skole indsats

- Når man går i 9. klasse, så kan det godt være lidt kedeligt. Men man arbejder også hen mod et mål, så det skal jo være lidt kedeligt, siger David Kjellerup Rasmussen, der også går i 9. klasse

Elevernes lærer, Rikke Schrøder, vender undersøgelsens resultat på hovedet.

Hjemkundskab er en af de sjovere timer. Men Rikke Schrøder, der er lærer på Virring skole, bider mærke i, at to tredjedel af eleverne ikke betegner undervisningen som kedelig i ny undervisning.

- Når man siger, at to tredjedele ikke keder sig i folkeskolen. Det er da egentlig en kadeau til os som lærerstab, for så må det jo betyde, at den undervisning, vi leverer, den faktisk er spændende, siger Rikke Schrøder.

Udskolingen er tung

Fra 7. klasse og frem nærmer eksamen sig, og det mener hun, gør undervisningen tungere at komme igennem for eleverne.

- Vi forsøger at variere vores undervisning, så meget vi kan. Men vi er bare – når det er udskolingen – underlagt et så stramt pensum, at det for mit vedkommende kan være svært at være den nytænkende lærer i de faglige discipliner, vi skal igennem, siger Rikke Schrøder.

Læs også Lasagne og drømmekage: Elever fra Gøglerskolen finder madglæden

Eleverne føler, at det er vigtigere at føle sig klar til eksamen end at blive underholdt.

- På den ene side så er det jo kedeligt, men på den anden side så får jeg noget ud af det. Jeg bliver jo bedre til det, vi laver, siger David Kjellerup Rasmussen.

Kedsomhed kan være tabu

Ifølge Jannie Moon Lindskov fra Dansk Center for Undervisningsmiljø kan eleverne have svært ved at tale om kedsomhed foran eksempelvis læreren.

-Flere elever oplever rent faktisk, det er svært at få sat ord på det her med kedsomhed. De synes, det er synd for deres lærere, at de italesætter kedelig undervisning. Og så er de også en lille smule bange for, at det kommer til at påvirke deres karakterer, siger Jannie Moon Lindskov.

01:16

VIDEO: Se interviewet med Jannie Moon Lindskov, der fortæller om elevernes kedsomhed i timerne. 

Luk video

Men eleverne kan også selv gøre noget for at gøre undervisningen mere spændende.

-Hvis det er man som elevgruppe, der er en lille smule tabu omkring det her. Så kan man sige, at så er det måske læreren eller skolen, der skal sætte det på dagsordenen. Derudover, så tænker jeg, at man som elev har et ansvar for at få tænkt over, hvad er det, man selv kan gøre som elev, når man oplever at kede sig, siger Jannie Moon Lindskov. 

Hos elevernes egen organisation, Danske Skoleelever, er man ikke tilfredse med undersøgelsens resultat.

- Som udgangspunkt synes jeg, det skal være fedt at gå i skole. Det bør være en ambition, at alle elever har lyst til at gå i skole og stå op om morgenen. Når man keder sig, så lærer man også mindre, og man trives dårligere. Derfor har vi en gruppe elever, som får mindre ud af deres skolegang, end hvad de ellers kunne. Og det er jo et stort samfundsmæssigt problem, siger Jakob Bunde Nielsen, der er formand for Danske Skoleelever. 

I videoen over artiklen kan du se indslaget fra Virring Skole.

Herunder kan du se interviewet med Jakob Bunde Nielsen, formand for Danske Skoleelever.