Hotline hjælper folk med fejl-pas
Ny hotline skal hjælpe de danskere, der har fået udstedt et fejlbehæftet pas
Skal du rejse til udlandet i påskeferien og er i tvivl om, hvorvidt dit pas er fejlbehæftet? Så kan man du nå få hurtig afklaring over telefonen.
Kommunernes Landsforening har nemlig oprettet en særlig hotline, hvor borgere, der skal ud at rejse i påskeferien, kan ringe og oplyse deres pasnummer og dermed få svar på, om passet indeholder fejl, der gør, at det er ugyldigt.
- Vi henstiller til, at det kun er borgere, der skal rejse inden på tirsdag den 31. marts, der kontakter hotline. Og at man inden da tjekker sin egen kommunes hjemmeside for specifik information, lyder opfordringen fra Kommunernes Landsforening.
I Østjylland har knap 2.500 borgere fået udleveret et pas, hvor fingeraftrykket ikke er blevet optaget i chippen.
Se også: Tusinder har fået forkert pas
Fejlen med passene blev offentliggjort i går og berører borgere i 43 kommuner - deriblandt Favrskov, Horsens, Randers, Silkeborg, Skanderborg og Syddjurs.
De fejlbehæftede pas er blevet udstedt efter den 2. februar i år. Alle borgere, som har et sådan pas, kan få det ombyttet ved at henvende sig til Borgerservice i den pågældende kommune.
Den nye pas-hotline kan kontaktes på tlf. 70 20 00 00 og har i åbent i weekenden fra klokken 10-17 lørdag og klokken 10 til 21 i morgen, søndag.
Her kan du se, hvor mange fejlbehæftede pas, der er udstedt i de østjyske kommuner:
- Favrskov: 540
- Horsens: 456
- Randers: 768
- Silkeborg: 3
- Skanderborg: 569
- Syddjurs: 129