Hjælpere sikrer unge uddannelse

Lærere fungerer som tutorer på bl.a. hf-uddannelsen i Silkeborg. Rektor er begejstret for ordningen.

Mentorer sender sms'er og hjælper unge med at komme ud af sengen og hen på erhvervsskolen hver morgen. Børn møder i 6. klasse for første gang en uddannelsesvejleder. Og på hf-uddannelsen skal samtaler med tutorer sikre, at flere får studenterhuen, skriver Morgenavisen Jyllands-Posten.

Det er blevet nødvendigt, lyder det fra bl.a. flere forstandere på hf-uddannelser, og det er der flere grunde til: Når flere tager en ungdomsuddannelse, har flere elever behov for hjælp, bl.a. fordi flere kommer fra hjem, hvor forældrene ikke selv har taget en uddannelse. Og det er en konsekvens af regeringens målsætning om, at 95 pct. af en ungdomsårgang får en ungdomsuddannelse.

De seneste tre år har lærere på hf-uddannelserne fungeret som tutorer for en mindre gruppe elever. Ifølge flere forstandere har det en effekt.

- Hos os er der mindst et par elever i hver klasse, som ikke ville gennemføre, hvis de ikke havde en tutor, vurderer Bent Ladegaard, der er rektor på Th. Langs HF og VUC i Silkeborg.

Bo Svane Møller, der er formand for UU-vejlederne, som hjælper elever i folkeskolen med at vælge ungdomsuddannelse, mener, at de mange mentorer og tutorer er et sygdomstegn:

- Vi behandler et symptom. Ungdomskulturen har ændret sig, men uddannelserne er ikke forandret.

Generelt kan han dog godt forstå, at unge i dag har brug for mere hjælp:

- I 9. klasse skal de vælge, hvilke fag de vil have i gymnasiet, og dermed skal de jo også have styr på adgangskravene til den videregående uddannelse, som de engang vil tage. Det er altså svært.

Lektor og centerleder på Center for Ungdomsforskning Noemi Katznelson forventer, at begrebet tutorer også vil blive indført på de almene gymnasier for at reducere frafaldet.

<i>Kilde: Jyllands-Posten</i>