Heja Norge! Østjylland hitter hos nordmændene

På trods af et fald på landsplan er den norske turisme stigende i Østjylland

Selvom Danmark generelt er blevet svigtet af de norske turister de seneste år, så viser tal fra VisitDenmark, at den norske turisme er steget med to procent i Østjylland. 

Stigningen kan måske tilskrives en fælles markedsføringsindsats fra Business Region Aarhus i Norge. Målet har været at lokke flere norske turister til regionen, og det må siges at have virket. 

Læs også Guten Tag! Tyskere kommer til Aarhus og runder rekordår af

- På baggrund af de positive resultater fra første halvår af 2016 har vi besluttet at styrke vores fælles markedsføringsindsats på det norske marked, så turisterne let og effektivt kan danne sig overblik over oplevelsesmulighederne i Business Region Aarhus, siger borgmester i Silkeborg Kommune og medlem af den politiske styregruppe i Business Region Aarhus, Steen Vindum (V), i en pressemeddelelse.

Fremgang kan ses hos virksomhederne
Dem, der har mest glæde af de norske turister, er virksomheder som Djurs Sommerland. Og i den østjyske forlystelsespark har man også kunne mærke den stigende interesse fra vores naboer mod nord.

Læs også Kulturhovedstad: I dag afsløres det store program

- I Djurs Sommerland har der været en fremgang på syv procent i antallet af norske gæster i 2016. Det norske marked er vores største udenlandske marked og udgør i dag otte procent af det samlede besøgstal. Vi oplever, at den fælles markedsføring åbner turisternes øjne for de mange tilbud, vi har i Østjylland. Den ene dag kan de gå på museum i Aarhus, og den næste kan hele familien hygge sig hos os, Henrik B. Nilsen, adm. direktør, Djurs Sommerland.