Har mistet tålmodigheden med Jyske Bank

Forbrugerombudsmand har mistet tålmodigheden med den Silkeborg-baserede Jyske Bank i sag om dårlig rådgivning af kunder.

Forbrugerombudsmand Henrik Øe siger til TV 2 Finans, at han kræver et klart svar fra Jyske Banks ledelse på, om banken vil betale pengene tilbage til de tusindvis af kunder, som tilsammen har tabt 800 millioner kroner i en af bankens investeringsforeninger.

I sidste uge vandt tre kunder deres sager i Pengeinstitutankenævnet over Jyske Bank.

Ankenævnets kendelser, der var enstemmige, slår fast, at Jyske Bank begik en ansvarspådragende fejl i den rådgivning, banken gav kunderne.

Pengeinstitutankenævnet kræver, at banken køber obligationerne tilbage til den kurs, de blev købt til.Men Jyske Bank har endnu ikke reageret på kendelsen.

Forbrugerombudsmanden har derfor kaldt Jyske Banks ledelse til møde på sit kontor på mandag. Og han siger til TV 2, at hvis kunderne ikke får deres penge retur, vil han overveje at bistå de utilfredse Jyske Bank kunder i den retssag, der truer banken.

På mødet deltager nemlig også advokat Henrik Puggaard fra Lett Advokatfirma i Århus. Han repræsenterer foreløbig 650 Jyske Bank kunder, der lige nu forbereder et kollektivt søgsmål mod banken.Lett Advokater oplyser, at der hver dag er nye kunder, der henvender sig for at være med i det fælles søgsmål.

For to år siden overtalte Jyske Bank kunderne til at investere i hedgeforeningen Jyske Invest Markedsneutral. Men obligationerne er i dag tæt på værdiløse.Kunderne har tilsammen tabt 800 millioner kroner svarende til 80 procent af investeringen.