Gymnasium hyrer stress-rådgiver

Århusiansk gymnasium har hyret stress-rådgiver til at give eleverne eksamenstræning. Se hans gode råd her.

HTX Teknisk Gymnasium i Århus Midtby har taget kampen op med eksamensangst og stress.

Gymnasiet har hyret ingen ringere end svømmelandsholdets fysioterapeut og stressrådgiver, 33-årige Thomas Pape, til at hjælpe eleverne forud for den kommende måneds eksamener.

- Jeg giver eleverne redskaber, som 100 procent kommer fra sportens verden. Der skal være ro på dagen, og eksaminanden skal være 100 procent klar ved start­stregen. Men eksamen skal trænes, så man står hele distancen. Det er en flad fornemmelse at gå på HTX i tre år og så give op. Det svarer til maratonløberen, der ­giver op 50 meter før målstregen, har Thomas Pape tidligere sagt til Århus Stiftstidende.

Nedenfor kan du se Thomas Papes seks gode råd til gymnasieelever, der gerne vil klare sig igennem eksamensperioden uden stress og angst.

SEKS GODE RÅD MOD STRESS:

Lav en realistisk læseplan og hold den

Brug tiden på det sværeste i starten, brug din studiegruppe og brug hinanden til at løfte gruppens niveau.

Nedtrapning til den store dag

Alle store præstationer kræver nedtrapning. Dagen før eksamen, stop kl. 12 med at læse, luk bogen og sig: nu kan jeg ikke gøre det bedre. Resten af dagen skal du have det godt, løb en tur, spise noget godt mad og få noget god søvn.

Lav vejrtrækningsøvelser og visualiser den bedste præstation

Dybe vejrtrækninger helt ned i maven, afspænding af alle kroppens muskler, giver dig mulighed for at visualisere din bedste præstation. Visualisering gør at du forbereder kroppen og hjernen på den bedste præstationer.

Hjernen fungerer bedst, hvis du spiser det bedste

Spis morgenmad, mellemmåltider, god frokost, aftensmad. (masser af frugt, grønt, grove pasta og ris og groft brød). Din hjerne fungere kun på kulhydrater, så hvis du ikke spiser, kan du ikke huske og koncentrerer dig. (alt for meget sodavand, dræner din krop for energi).

Motion, søvn, mini-pauser og stilhed

Vær fysisk aktiv hver dag - du brænder stresshormoner af og føler overskud. Hold pause på to-tre minutter, for hver 30. minut. Stræk dig og søg stilhed flere gange om dagen. Gå i seng og sov mindst otte timer hver dag. Sid ikke oppe om natten og læs.

Går du helt i panik - hop på stedet

Går klappen ned, og du ikke kan trække vejret, så hop op og ned på stedet i 30-60 sekunder. Du vil afspændes, få jordforbindelse igen, så du kan tænke klart.

Kilde: Århus Stiftstidende