Godsvogn fra dødelig togulykke kan have fejl ved låsen

Havarikommissionen bekræfter fund, der peger på sikkerhedsmæssig brist ved ulykke på Storebæltsbroen.

Der kan være fejl på lastbiltraileren, som var skyld i ulykken på Storebæltsbroen. Sådan lyder det nu fra Haverikommissionen. Foto: Mads Claus Rasmussen - Ritzau Scanpix

Den lås, der skulle holde en lastbiltrailer fast, virkede "med overvejende sandsynlighed" ikke på den godsvogn, der 2. januar var involveret i den alvorlige togulykke på Storebæltsbroen, som blandt andre kostede en 30-årig aarhusianer livet.

Det viser de første undersøgelser af godsvognen ifølge Haverikommissionen, skriver Berlingske.

Vi kan sige, at andre låse af samme type virker ikke.

Bo Haaning, Haverikommissionen 

Der har længe været mistanke om, at låsemekanismen kunne være defekt. Undersøgelserne viser, at det kan være tilfældet, påpeger Bo Haaning, der leder undersøgelsen.

- Vi kan ikke endnu sige, om det her er en stor eller lille brik i det store puslespil i forhold til Storebælt (ulykken, red.), det er alt for tidligt at sige. Men vi kan sige, at vi har fundet en mulig sikkerhedsbrist.

- Det har vi selvfølgelig orienteret Trafik-, bygge- og boligstyrelsen og operatørerne, der har kørt med godsvognen om, og vi har også orienteret vores europæiske kolleger, siger han til Ritzau.

Andre af samme type virker ikke

Bo Haaning tilføjer dog, at det ikke er muligt at sige med sikkerhed, hvorvidt låsen var defekt på selve vognen fra ulykken, da den havde været involveret i "voldsomme hændelser".

- Vi kan sige, at andre låse af samme type virker ikke, siger han.

Læs også 30-årig aarhusianer blandt de dræbte i togulykke

Godsvognen, der var involveret i ulykken, er af den type, der bliver kaldt en lommevogn.

På den kan man sætte en lastbiltrailer fast. Traileren har en tap af metal, der skal låses fast i, hvad der svarer til et nøglehul. Det er den mekanisme, der har været fejl i.

Få dage efter, at ulykken fandt sted, var myndighederne opmærksomme på, at der muligvis kunne være problemer med låsemekanismen.

Indførte forbud

Mandag 7. januar blev der derfor udført en test på lignende vogne. Ved den første vogn, der blev testet, var det muligt at hive lastbiltraileren af lommevognen.

Det fik Trafikstyrelsen til at indføre et forbud mod at køre med lommevogne med lastbiltrailere ovenpå. Siden har flere firmaer dog fået tilladelse til at genoptage arbejdet.

Læs også Penge på vej til aarhusiansk togulykke-offers pårørende

Otte personer, der var mellem 27 og 60 år, mistede livet i ulykken, der skete omkring klokken 07:35 onsdag 2. januar.

Det var et lyntog fra Aarhus mod Københavns Lufthavn, der blev ramt af dele fra et modkørende godstog.

Der var i alt 131 passagerer om bord på toget og tre medarbejdere.

De omkomne er

En 30-årig mand fra Aarhus

En 28-årig kvinde fra det østlige Fyn

En 51-årig mand fra det nordlige Fyn

En 45-årig kvinde fra Odense

En 60-årig kvinde fra Odense

En 27-årig kvinde fra det centrale Fyn

En 59-årig kvinde fra Storkøbenhavn

En 30-årig mand fra Grønland