Glad for ny velfærdsteknologi

To forandringsagenter hjælper med at introducere bidet og toiletsædeløfter

90-årige Børge Kaj Mahs er godt tilfreds med den moderne teknologi.

Med en rasende udvikling indenfor velfærdsteknologien på ældreområdet opstår en masse spørgsmål. Det oplever man i Horsens Kommune i øjeblikket.

Samtidig med at en toiletsædeløfter og en ny type bidét er taget i brug i arbejdsgangen i plejeboligerne på Ceres Centret i Horsens, har man derfor valgt at udnævne to forandringsagenter.

Disse medarbejderes opgave er at gå forrest og lære deres kolleger at anvende teknologierne i deres daglige arbejde samt sørge for at gøre beboerne fortrolige med dem.

- Vi står klar, når der kommer nye hjælpemidler, der er lidt specielle i forhold til, hvad vi er vant til, siger Katrine Munk Nielsen, der er sosu-assistent og forandringsagent på Ceres Centret.

Toiletsædeløfteren hjælper borgeren med at komme ned at sidde ved toiletbesøg og op at stå igen ved at trykke på en knap, som kører sædet op og ned.

- Det er en stor hjælp. Beboere, som godt kan gå selv, men måske har svært ved at komme op og ned at sidde, bevarer bedre deres gangfunktion, når de selv kan trisse hen at klare toiletbesøget. Og vi undgår at bruge lift til at flytte borgerne over på toilettet, siger forandringsagent og sosu-hjælper Tina Asmussen.

- Det er jo ren velvære

Bidét'et skyller efter med et lunt og blidt brus samt tørring, når et toiletbesøg er overstået.

- Det er jo ren velvære. For de beboere, som er lidt blufærdige, er det en stor hjælp, at toilettet klarer vask og tørring. En beboer kunne f.eks. blive meget frustreret og ked af det resten af dagen ved mange instrukser om at skulle vendes den ene og den anden vej ved morgentoilettet. Nu klarer bidét vasken bagtil, humøret kan holdes højt fra morgenstunden. Her mærker vi en forskel forhold til vores arbejdsstilling og tidsforbrug, fortæller de to agenter.

En af plejecentrets beboere, 90-årige Børge Kaj Mahs, er godt tilfreds med det nye bidét-udstyr i sin bolig.

- Første gang tænkte jeg: Hvad pokker er det? Men det er rart nok - lidt som at komme i vaskehallen. 90-årige Børge Kaj Mahs er godt tilfreds med det nye. Jeg synes, det er sjovt, at det nye forenes med det gamle her på Ceres Centret, siger Børge Kaj Mahs.

Horsens Kommune har uddannet 34 forandringsagenter, som står for at indføre nye velfærdsteknologier på plejecentrene.