Gammelt skattekontor skal huse nye skatte-medarbejdere

De 150 skattemedarbejdere, der skal have kontor i Randers, skal møde ind i den bygning, der før husede Skattecenter Randers

Når Randers igen skal have skattekontor kommer det til at være i velkendte omgivelser.

I juni kom det frem, at 150 medarbejdere fra de nye skattestyrelser skal fremover have arbejdsplads i Randers. Og medarbejderne skal møde op i bygningen på Toldbodgade 3, der tidligere husede Skattecenter Randers.

Det bekræfter folketingsmedlem for Venstre i Randers og tidligere borgmester i byen, Michael Aastrup Jensen.

- Det er ganske vist, at bygningsstyrelsen har vurderet, at der alligevel er plads i den gamle bygning. Det er en nyvurdering, der er lavet, og det har vist, at der alligevel er plads til 150 medarbejdere fra de to styrelser, Skattestyrelsen og Gældsstyrelsen, siger Michael Aastrup Jensen.

SKAT bliver nedlagt, og i stedet bliver der oprettet i alt syv nye styrelser. Det er medarbejdere fra to nye styrelser, nemlig Skattestyrelsen og Gældsstyrelsen, der skal arbejde i midtbyen i Randers. Og det glæder Michael Aastrup Jensen. 

Læs også Glæde i Randers over mulig udvidelse af motorvej

- Jeg er rigtig glad for det ikke bare lander i kommunen, men i vores midtby. Det giver en vitaminindsprøjtning til midtbyen, til butikker og restauranter i midtbyen. Og det giver noget til midtbyen på en anden måde, end hvis det lå ude ved motorvejen, siger Michael Aastrup Jensen (V).

Michael Aastrup Jensen mener, at bygningen siden lukningen af Skattecenter Randers har stået som en skamstøtte i byen.

-Det var et symbol på noget, der var engang. Noget, man jo med tydelighed kunne se, var tomt. Det var jo fire etager, der var tomme. Og der er det dejligt, at det går den modsatte vej, at vi får skattemedarbejdere ind, hvor der har været medarbejdere før, siger Michael Aastrup Jensen (V). 

De nye skattestyrelser

Med regeringens plan "En skatteforvaltning i hele Danmark" bliver Skat nedlagt og erstattet af ni styrelser. Syv af dem er nye, og fem af dem skal placeres uden for hovedstadsområdet.

* Gældsstyrelsen
Inddrivelse af gæld til det offentlige skal ske fra Middelfart med afdelinger i Grenaa, Ringkøbing, Roskilde, Thisted, Tønder og Randers. Styrelsen kommer til at bestå af cirka 1500 medarbejdere.

* Vurderingsstyrelsen
Vurderingen af offentlige ejendomme og grunde skal ske fra Roskilde med afdelinger i Haderslev, Herning, Maribo og Aalborg. Styrelsen får 600 til 650 medarbejdere.

* Skattestyrelsen
Betaling af skatter, afgifter og moms skal ske fra hovedsæde i København og hovedområder i Ribe, Høje Taastrup og Aarhus.
Afdelinger i Fredensborg, Hjørring, Horsens, Næstved, Odense, Randers, Ringkøbing, Rønne, Skive, Struer, Svendborg, Aalborg og Haderslev. Styrelsen får mellem 3300 og 3500 medarbejdere.

* Toldstyrelsen
Afregning af told skal ske fra Aarhus med afdelinger i ti byer landet over: Billund, Esbjerg, Frederikshavn, Hirtshals, Kastrup, Nordhavn, Nørre Alslev, Padborg, Rønne og Aarhus Havn.

Styrelsen vil tælle 600 til 650 medarbejdere.

* Motorstyrelsen
Registrering og afgiftsberegning af alle motorkøretøjer skal ske fra Aalborg med afdelinger i Høje Taastrup, Odense og Aarhus. Styrelsen vil bestå af 250 til 300 medarbejdere.

* Administrations- og Servicestyrelsen
Støttefunktioner som rekruttering, HR, regnskab og indkøb på tværs af skattevæsenet er samlet i Herning med en afdeling i Høje Taastrup. Styrelsen får 300 til 250 medarbejdere.

* Udviklings- og Forenklingsstyrelsen 

It-systemer og data på tværs af skattevæsnet samt målrettede udviklings- og forenklingsprojekter skal styres fra København. Afdelinger i Middelfart og Aalborg. Styrelsen får mellem 900 og 1100 medarbejdere.

* De nuværende Skatteankestyrelsen og Spillemyndigheden består. Skatteankestyrelsen har kontor i København, Silkeborg og Haderslev. Spillemyndigheden ligger i Odense.

Kilde: Skatteministeriet/ Ritzau