Fup-ordrer kan koste en formue
Kvinde fra Horsens snydt af "smart" firma
En pakke i din postkasse er næsten altid en glædelig overraskelse. Men har du ikke bestilt den, og indeholder den en produktprøve, kan den koste dig en formue. Det har mange oplevet i den senere tid - deriblandt en kvinde fra Horsens.
Slankepiller, kosttilskud og søvnplastre er blot eksempler på produkter, som firmaer uopfordret kan finde på at sende dig med posten.
- Men produktprøverne er altså mindre forsendelser, oftest breve, så forbrugerne har ikke mulighed for at sige nej tak på forhånd. Postbuddet afleverer bare brevet i postkassen, forklarer Louise la Cour Lundblad, fuldmægtig i Forbruger Europa, der hjælper forbrugere på tværs af EU-landene.
Og den umiddelbare løsning med at kyle den uønskede post i skraldespanden holder ikke. Som forbruger er du ifølge dansk lovgivning forpligtet til at gøre firmaet opmærksom på, at der må være sket en fejl. Det skriver 24timer.
Fidusen er nemlig, at firmaerne ofte påstår, at du har bestilt varen. De sender fakturaer med prøverne, og hvis de ikke bliver betalt, begynder rykkerstormen.Louise la Cour Lundblad betegner problemet med uønskede produkter som udbredt.
I år har Forbruger Europa fået over 100 klager om uønskede forsendelser.
- Det er et af de større problemer, vi arbejder med. Vi har de senere dage modtaget et stigende antal henvendelser og har forståelse for, at det er irriterende for forbrugerne, siger Louise la Cour Lundblad til 24timer.
Et af ofrene for firmaers uopfordrede forsendelser er Susanne Kjøller fra Horsens. Hun modtog den 31. december i fjor et brev med slankeplastre og en faktura på 0 kroner - men med en opkrævning på 49 kroner for porto - fra firmaet Supershopping.dk.
Det er løgn, tænkte jeg. Jeg blev frustreret og spekulerede over, hvad jeg mon havde gjort. Jeg skyndte mig at ringe firmaet op, men fik kun fat i en telefonsvarer, fortæller Susanne Kjøller.
En måned senere modtog hun endnu en pakke. Igen forsøgte hun at få kontakt til firmaet, men forgæves. I de følgende måneder modtog hun rykkere på begge forsendelser.
-Jeg har brugt et hav af timer på at komme ud af det her, men det er en jungle, fortæller Susanne Kjøller til 24timer.
Den 9. marts i år fik hun efter utallige henvendelser et svar fra firmaet, der påstod, at hun havde bestilt produktet via en konkurrence på nettet. Først da Forbrugerstyrelsen gik ind i sagen, skete der noget.
- I mellemtiden var mit mellemværende med Supershopping.dk steget til sammenlagt 1.600 kroner,« siger hun.Den 12. april modtog hun omsider to afslutningsbreve, hvor firmaet opgav at indkræve pengene.
Der skulle altså gå knap fire måneder, før tovtrækkeriet mellem Supershopping.dk og Susanne Kjøller var afsluttet.Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Supershopping.dk, der har adresse i Estland.