Frygter at blive kørt på sidespor
Bliver mulig taber i regeringens togplan
Elektrificeringen af jernbanen mellem Hovedgård og Aarhus går udenom Skanderborg, der risikerer at miste togforbindelsen til København.
Skanderborgs borgmester, Jørgen Gaarde (S), frygter, at Skanderborg bogstaveligt talt vil blive kørt ud på et sidespor med regeringens nye plan om hurtigere togforbindelser mellem de fire største byer.
Den nye elektriske jernbane mellem Aarhus og Hovedgård kommer til at gå udenom Skanderborg, og det betyder, at Skanderborg kan miste de fjerntog, der hidtil har standset på Skanderborg Station.
- Det er rigtigt set at elektrificere jernbanestrækningen, og det er også rigtigt at satse på timedrift mellem de store byer. Men når det er sagt, så udfordrer det også Skanderborg, siger Jørgen Gaarde.
Omstigning i Aarhus
Borgmesteren kender endnu ikke detaljerne i planen for den fremtidige togbetjening af Skanderborg. Men et muligt scenarie er, at Skanderborg mister fjerntogene og kun vil blive betjent af konventionelle dieseldrevne tog til eksempelvis Aarhus, Horsens og Silkeborg.
Det vil betyde, at borgere i Skanderborg, der skal til eksempelvis København, skal køre med tog til Aarhus eller Horsens og så skifte til det hurtigtgående tog mod hovedstaden.
- Som det er nu er vi stærkt begunstiget af fjerntogene i Skanderborg. Det kan godt være, at vi skal indstille os på, at det fremover vil være lokale og regionale togforbindelser, vi får, siger Jørgen Gaarde.
Letbane til Skanderborg
Socialdemokraternes trafikordfører, Rasmus Prehn (S), beroliger Skanderborg:
- Det er rigtigt, at Skanderborg ikke er med på hovedstrækningen mellem Hovedgård og Aarhus, men det øger jo motivationen til at skabe en supergod forbindelse fra Skanderborg til Aarhus med en letbane, siger Rasmus Prehn.
Skanderborg Kommune er nævnt som en af de fremtidige etaper af letbanen, men der er hverken truffet politisk beslutning eller fundet finansiering til det endnu.
Elektrificeringen af strækningen mellem Hovedgård og Aarhus ventes klar omkring 2025.